Linkuri accesibilitate

despre "trilaterala roșie" și semnificațiile ei

“Trilaterala Rosie” e titlul ales de "Timpul", cu o precizare: “pozitia Rusiei ramane cea de pana la summit-ul de la Istanbul din 1999”. "Moldova Suverana" se limiteaza sa publice, sub un titlu neutru, comunicatul expediat de la Presedintia Republicii Moldova dupa intalnirea Voronin-Medvedev. Curioasa imi pare insa afirmatia pe care acest ziar o pune in subtitlu si pe care eu n-am zarit-o in textul comunicatului: “in prima jumatate a lui 2009 vor fi reluate negocierile pentru solutionarea problemei transnistrene”, ne anunta "Moldova Suverana".

Curioasa am zis, pentru ca se potriveste intrucatva cu titlul din "Rosiyskaya Gazeta": “Transnistria propune Moldovei negocieri pe bilaterala”. Oficiosul rusesc face referinta la declaratia facuta de Igor Smirnov intr-o conferinta de presa convocata la Moscova imediat dupa intalnirea sa cu Medvedev si Voronin, percizand ca liderul de la Tiraspol a cerut ca o runda de tratative in doi, cu presedintele moldovean, sa se desfasoare chiar pana la sfarsitul lunii martie. Declaratiile aceluiasi Smirnov, care a spus raspicat ca pozitiile Tiraspolului si ale Chisinaului nu s-au apropiat deloc, pentru ca n-ar avea de unde, servesc drept temei ziarului "Komsomolskaya Pravda" pentru a titra “Liderii Moldovei si Transnistriei nu s-au putut impaca la Moscova”. Sau “S-au inteles sa se inteleaga intr-o zi”, asa cum constata publicatia electronica ruseasca "Expert". "Izvestia" remarca: “Tiraspolul cere sa fie recompensat pentru armamentul lasat de armata rusa” si, mai scrie ca, “Politicienii moldoveni considera ilegala declaratia semnata la Moscova”. Pe de alta parte, "Kommersant" puncteaza: “Transnistria si Moldova au semnat in folosul Rusiei”, iar "NewsInfo.RU" are impresia ca “Moscova s-a saturat sa tot bata pasul pe loc in conflictul transnistrean”.

Mai ramane presa de la Kiev. "Ukrainskie Novini" transmite ca “Ucraina califica negocierile in problema transnistreana (cele de la Moscova) ca pe un for consultativ intermediar”, iar de la "LigaBusinessInform" se poate afla ca, aceeasi Ucraina, “saluta reluarea contactelor dintre autoritatile moldovene si cele ucrainene”.

Si, tot pe marginea trilateralei de ieri de la Moscova, cateva ziare romanesti: "Gardianul" bunaoara, care evidentiaza in titlu motorina pe care Voronin a primit-o in dar de la Medvedev, sau "Ziua", al carei titlu e “Voronin baga criza sub pres”.

Pe teme electorale, "Ziarul de garda" deconspira o “sinteza” realizata de Ministerul de Interne, de pe urma careia se poate trage concluzia ca intreaga masinarie politieneasca moldoveneasca a fost mobilizata si munceste in folosul partidului de guvernamant. "Moldova Suverana" acuza, insa, societatea civila ca s-ar fi implicat in campania electorala de partea opozitiei. Pe cand "Timpul" le imputa comunistilor, vicepremierului Victor Stepaniuc personal mai exact, ca foloseste o donatie de o mie de computere trimise din Chisina in scopuri electorale – pentru a-i convinge pe profesorii din provincie sa voteze pentru un nou “salt” comunist.
XS
SM
MD
LG