Linkuri accesibilitate

În perioada 27 martie-26 aprilie, Asociația Presei Independente a monitorizat conținutul a cinci posturi de televiziune din Federația Rusă retransmise în Republica Moldova de radiodifuzori locali. Experții au analizat cum reflectă mediile rusești subiectele ce se referă la situația internă din Ucraina, relațiile Federației Ruse cu Ucraina, Uniunea Europeană și Statele Unite ale Americii precum și conținuturile care promovează interesele geopolitice ale Federației Ruse, conflictele regionale și internaționale. Iar una din concluziile autorilor este că cele mai multe ori materialele jurnalistice au fost realizate din perspectiva vinovăției Ucrainei, a Uniunii Europene, SUA și NATO pentru toate relele ce se întâmplă în lume.

În emisiunile informativ-analitice și cele de autor difuzate la televiziunile monitorizate, și anume Pervîi Kanal, RTR, NTV, REN TV și STS, jurnaliștii promovează poziția oficială a Kremlinului și ideea că Vladimir Putin este unicul luptător împotriva terorismului și apărătorul valorilor democratice și al creștinității. Același mesaj este promovat chiar și în buletinele de știri. Experții notează că promotori ai acestuia sunt analiști, jurnaliști și observatori care susțin ostentativ că UE ar degrada moral și este pe cale de destrămare iar SUA și NATO ar urmări doar scopuri de război.

La Pervîi Kanal bunăoară, spune directorul Asociației Presei Independente, Petru Macovei, jurnaliștii au reflectat cu predilecție situația internă din Ucraina, doar că indiferent că erau știri din domeniul politic, educație, lupta cu corupția sau situația economică, toate au fost prezentate în context negativ. În schimb, situația din regiunile separatiste din estul Ucrainei a fost arătată în perspectivă de continuă dezvoltare, remarcă Petru Macovei:

„Au transmis sistematic mesaje anti ucrainene, anti europene și anti occidentale. Multe subiecte au fost documentate dintr-o singură sursă sau nu au avut sursă în general. Deseori, în reportaje, opiniile jurnaliștilor au fost prezentate ca fapte. În calitate de experți au fost citați aproape în exclusivitate persoane care susțin poziția Rusiei iar argumentele oponenților au fost, fie trecute cu vederea, fie distorsionate.”

Petru Macovei atrage atenția că sunt mesaje care au predominat în toate emisiunile monitorizate, acela că Ucraina ar fi slabă, că în Ucraina ar fi haos și că Rusia manifestă prea multă toleranță în raport cu Ucraina. Concomitent jurnaliștii și invitații din studio au criticat cu înverșunare Uniunea Europeană, mai spune directorul API:

Petru Macovei și Nadine Gogu
Petru Macovei și Nadine Gogu

„În buletinul de știri din data de 31 martie, de exemplu, s-a transmis ideea că Europa se pregătește de război cu Federația Rusă, că europenii vor să impună regim de ocupație în Rusia. Pe aceste speculații se construiește o știre. Experții afirmă ceva fără nici o dovadă, se inoculează ideea de concentrare a forțelor împotriva Rusiei, de conspirație internațională împotriva Federației Ruse.”

„Ucraina nu are viitor ca stat și este o țară cerșetoare” iar „actele teroriste care au avut loc în Europa sunt din cauza occidentului” sunt alte două idei care se regăsesc în buletine informative și susțin experții, manipularea opiniei telespectatorilor se face inclusiv prin imagini trucate, colaje, caricaturi, prin exagerarea și interpretarea faptelor.

Aceleași procedee de distorsionare a realității sunt folosite și de jurnaliștii de la postul de televiziune REN TV, notează autorii monitorizării. Ei susțin că emisiunile de autor difuzate la acest canal au fost extrem de tendențioase. În una din ele jurnaliștii susțin că în statele Uniunii Europene și în SUA toate produsele alimentare sunt modificate genetic, pe când cele care se comercializează în Rusia sunt ecologice și sănătoase.

Directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu, cea care a prezentat situația de la posturile de televiziune RTR, NTV și STS susține că un alt subiect căruia i-au dat prioritate jurnaliștii ține de implicarea NATO, SUA și a Federației Ruse în zonele de conflict, în special în Siria și Irak:

„S-a urmărit acreditarea ideii agresiunii Statelor Unite ale Americii împotriva Siriei, vinovăția coaliției internaționale anti teroriste în frunte cu SUA pentru moartea unui număr mare de civili în orașul Mosul, Irak, amenințarea pe care o prezintă NATO pentru mai multe state, inclusiv pentru Federația Rusă și desigur rolul de salvator al Federației Ruse în aceste regiuni.”

Pentru a induce publicului o anumită percepție, spune Nadine Gogu, jurnaliștii au apelat la diverse tehnici manipulatorii, moderatorii au fost gravi și au accentuat aspectele negative, repetând aprecierile pe parcursul emisiunii. În același context, Petru Macovei a atras atenția că posturile monitorizate sunt printre cele mai vizionate conform Barometrului Opiniei Publice din Republica Moldova, prin urmare, spune el, nu doar publicul din Federația Rusă este supus unei intoxicări informaționale.

Directorul API a anunțat că experții media vor propune deputaților modificări legislative astfel încât Consiliul Coordonator al Audiovizualului să poată interveni. Petru Macovei spune că interzicerea posturilor rusești nu poate fi soluția de stăvilire a propagandei, în schimb, ar putea fi interzisă difuzarea emisiunilor care multiplică falsuri și manipulează.

Opinia dvs.

Arată comentarii

XS
SM
MD
LG