Linkuri accesibilitate

„Reporteri fără Frontiere”: R. Moldova a pierdut în 2017 patru poziții în clasamentul mondial al libertății presei (Ziarul de Gardă)


Jaful secolului din R. Moldova și raportul Kroll II (interviu Andrei Năstase/cotidianul.ro)

Ziarul de Gardă (zdg.md) citează studiul organizației „Reporteri fără Frontiere” potrivit căruia R. Moldova a pierdut în 2017 patru poziții în clasamentul mondial al libertății presei, față de 2016. Conform studiului, R. Moldova s-a situat pe locul 80 din 180 de țări. Autorii clasamentului scriu că mass-media din R. Moldova este diversificată, dar extrem de polarizată, asemeni situației din țară caracterizată prin instabilitate cronică și influența excesivă a oligarhilor. „Independența jurnalistică și transparența proprietății mass-media sunt provocări majore. Mass-media se luptă între ele într-un climat exacerbat de criza ucraineană, iar lipsa independenței autorității de reglementare în radiodifuziune continuă să fie o sursă de îngrijorare”, se arată în studiu. Autorii cercetării menționează pe de altă parte că influența presei ruse în R. Moldova ar putea fi redusă după ce Parlamentul de la Chișinău a adoptat modificări la Codul Audiovizualului în aspectul combaterii propagandei, însă președintele Igor Dodon a refuzat să le promulge, fapt pentru care a fost suspendat temporar din funcție.

Așteptați

Nici o sursă media

0:00 0:02:38 0:00
Link direct

Agora.md publică un articol despre impactul asupra agenților economici din R. Moldova a acordului de liber schimb cu UE (DCFTA) semnat în 2016. Portalul scrie că documentul a deschis noi orizonturi pentru companiile moldovenești din industria textilă și cea a confecțiilor, exemplificând în acest sens cu Fabrica „Ionel” din Chișinău. Directoarea companiei, Tamara Luchian, spune că 80% din producția întreprinderii este exportată în țările UE, fabrica executând comenzi pentru mărci cunoscute europene Giorgio Armani și Devred. Acest fapt, spune managera, i-a permis companiei să-și păstreze personalul.

Liderul PDA, Andrei Năstase, a comentat într-un interviu pentru cotidianul.ro jaful secolului din R. Moldova. Există câteva elemente definitorii, care nu permit calificarea publicării raportului Kroll 2 drept o manifestare francă a preocupării regimului pentru binele oamenilor, spune politicianul. Năstase observă că raportul a fost publicat în preajma sărbătorilor de iarnă - subterfugiu menit să-i minimalizeze impactul. Liderul PDA observă, de asemenea, că cel de-al doilea raport nu a fost publicat integral, ci sub formă de sinteză care nu dezvăluie beneficiarii reali ai devalizării sistemului bancar al R. Moldova. „Ilan Șor, amicul de rele al lui Plahotniuc, Leancă și Dodon, figurant în ambele rapoarte Kroll, rămâne unica persoană care apare pe post de idiot util al adevăraților criminali”, spune Andrei Năstase. Totuși, opinează Andrei Năstase, din ambele rapoarte reiese absolut clar că jaful secolului a fost un act criminal premeditat al mafiei oligarhice și a fost realizat în etape prestabilite, toată mașinația fiind protejată la cel mai înalt nivel de stat.

Radiochisinau.md citează un articol semnat de Daniel McLaughlin în The Irish Times (irishtimes.com) în care se menționează că președintele R. Moldova, Igor Dodon, a avertizat guvernul de la Chișinău că zilele îi sunt numărate, după ce a fost suspendat pentru a treia oară din funcție. Publicația observă că R. Moldova este trasă concomitent înspre Est și Vest încă de când și-a obținut independența față de URSS, în 1991, iar clivajele s-au adâncit pe fondul unei lupte pentru putere între Dodon, pro-Kremlin, și guvernul care dorește aderarea țării la UE. Potrivit sursei citate, în ultimele luni Curtea Constituțională a R. Moldova a mai aprobat de alte două suspendări temporare a lui Igor Dodon pentru a permite guvernului să opereze modificări pe care președintele le califică drept contrare interesului național și relațiilor cu Moscova.

Aplicația pentru mobil/tabletă

XS
SM
MD
LG