Linkuri accesibilitate

Noutăți de pe frontul dezinformării.

În ultimele două săpătmâni am vpzut desfășurîndu-se două campanii înăuntrul mașinăriei de dezinformări a Kremlinului: dezinformarea înconjurînd otrăvirea Skripalilor, unde numărul narațiunilor răspîndite despre ea din surse pro-Kremlin este acum 31 (!), și masiva campanie avînd ca țintă ultimul atac chimic din Siria.

Campania de dezinformare concentrată pe cazul Skripal are multe similitudini cu dezinformarea pornită după doborîrea zborului civil MH17, în timp ce campania având ca țintă Siria este o repetare predictibilă a unor campanii anterioare de discreditare a suferinței civilililor sirieni.

UE vs Disinfo a scris deja despre actorii din umbră, despre narațiunile și despre tacticile folosite în acești tsnumani virtuali de dezinformare.

În timpul din urmă aceste două campanii, țintind evenimente separate, au început să se întrepătrundă în spațiul de dezinformare pro-Kremlin. Pentru ochiul neantrenat, asta ar putea părea surprinzător. Dar, așa cum sugerează cartea despre Rusia modernă și peisajul televizat a lui Peter Pomerantsev, când nimic nu-i adevărat, totul e posibil.

În timp ce Căștile Albe au fost acuzate anterior că au înscenat atacuri cu arme chimice în Siria, săptămâna asta Marea Britanie a fost acuzată că ea e cea care le-a ordonat să facă asta. Televiziunea rusă de stat a susținut de asemenea că armele chimice ale Siriei au fost de fapt produse de britanici, deși o altă televiziune de stat a susținut că în Siria nici nu sînt de fapt arme chimice.

Și înainte de sosirea anchetatorilor independenți din Organizația de Interzicere a Armelor Chimice (OPCW) la Douma, organe de presă și reprezentanți ai Kremlinului au discreditat munca acestora în cazul Skripal.

Și încă o dată „buletinele de știri” de la televiziunea de stat din Rusia ar arătat cum sînt foarte diferite de programele de știri care aderă la standardele jurnalistice. Pentru a „dovedi” că Căștile Albe au înscenat atacul chimic de la Douma, televiciunea rusă de stat a arătat imagini de pe un platou de filmare care chiar făcea asta. Problema e că imaginile sînt ușor dectable ca provenind din filmul (pro-regimul sirian) „Omul Revoluției”. Bellingcat are toată povestea.

Nu e prima oară când televiziunea rusă de stat folosește imagini din producții cinematografice și pretinde că sînt realitate - s-a mai întîmplat asta când imagini din jocuri pe calculator au fost prezentat drept „dovezi irefutabile”.

Așa că, deși otrăvirea unui fost spion în Marea Britanie Londra și un nou atac cu arme chimice care ucide civili în Siria la prima vedere nu au prea multe în comun, trebuie doar urmărit firul dezinformării pentru a vedea cum totul joacă un rol în mașinăria de dezinformat de la Kremlin. Și cum această mașinărie e folosit ca mijloc ne-militar de a atinge obiective politice, așa cum e descris acest fenomen în cîteva studii foarte bune din lista noastră de lecturi, de exemplu aici, aici și aici.

Traducere de Lucian Ștefănescu

XS
SM
MD
LG