Linkuri accesibilitate

Consiliul Național al Audiovizualului de la București a amânat intrarea televiziunii proruse RTR pe piața audiovizualului din România, dar Banca Internaţională de Investiţii, instituţie multinaţională de dezvoltare cu sediul la Moscova a cumpărat o parte din acțiunile companiei române Digi, după listarea pe bursă a acesteia.

RTR, televiziunea care așteaptă un răspuns la solicitarea sa de licență pentru România îi are în spate pe cei care dețin același post tv la Chișinău prin care retransmit programele televiziunii rusești de stat Rossiya 1.

Cererea a fost discutată acum o săptămână de membrii Consiliului Național al Audioviualului (CNA), fiind susținută mai cu seamă de Gabriel Tufeanu trimis în CNA de către social-democrați.

Luminița Popa, producătoarea emisiunii matinale la RTR Moldova, prezentată ca producător general la RTR Iași le-a explicat membrilor CNA că noul post tv ar vrea să fie apolitic, să pună accent pe divertisment și să aibă o serie de telenovele rusești sau din Ucraina.

Reprezentanții Consiliului Național al Audiovizualului trimiși acolo de liberali au întrebat cum va fi satisfăcut publicul rusofon, care este avantajul celor care vin cu acest proiect și ce câștigă telespectatorii români.

„Avantajul lor este accesul pe o piață de cinci ori mai mare decât cea de dincolo de Prut”, spune Răzvan Popescu, cel care a condus ședința în care moldovenii și-au prezentat produsul.

Cei de la RTR au mai adăugat că 50% din filmele pe care le vor prezenta vor fi rusești și ucrainene și 50% europene și americane.

Mai mulți reprezentanți CNA au atras însă atenția că obligația televiziunilor din Uniunea Europeană este să aibă cel puțin jumătate din producții provenite din statele Uniunii.

Majoritatea membrilor Consiliului Național al Audiovizualului a votat pentru amânarea luării unei decizii, cu explicația că e nevoie de timp pentru a afla ce se ascunde în spatele acestei noi televiziuni care își propune să aducă mai multe știri și mai multe filme din Est.

Potrivit autorității care monitoriează audiovizualul din Republica Moldova, televiziunea RTR Moldova utilizează adesea instrumente de propagandă agresive, promovează și intensifică zvonuri neconfirmate.

Moscova a încercat în mai multe rânduri să întrețină în România canale de comunicare prin care să-și transmită mesajele, dar mereu aceste încercări au eșuat, fiindcă audiența era foarte mică.

Strategii acestei propagande nu înțeleg că orice are rădăcini în Rusia este lipsit de credibilitatea pentru marea majoritate a pubicului românesc. În schimb, dacă mesajele sunt transmise, mai mult sau mai puțin indirect prin televiziuni autohtone de mare audiență, atunci lucrurile se schimbă. De pildă, campaniile împotriva multinaționalelor au avut mare credibilitate, fiind, în contextul regional în care se află România, un compliment indirect adresat Rusiei.

În mediile politice și jurnalistice se mai discută însă și o altă variantă, dincolo de o licență pentru RTR și știrile oficiale ale Kremlinului. Banca Internaţională de Investiţii, instituţie multinaţională de dezvoltare cu sediul la Moscova a cumpărat o parte din acțiunile Digi, după listarea pe bursă a acestei companii românești, care deține și televiziunea Digi 24.

Se vorbește, așadar, despre eventuala transformare a acestei televiziuni într-un canal mai sofisticat prin care să fie transmise și anumite informații direct de la Moscova.

Bancă Internațională de Investiții are printre acționari state din fostul CAER (Consiliul de Ajutor Economic Reciproc, creat în 1949 pentru statele din fostul lagăr socialist) Bulgaria, România, Cehia, Slovacia și Ungaria plus Mongolia Cuba și Vietnam.

XS
SM
MD
LG