Linkuri accesibilitate

Vlad Plahotniuc denunță la Washington presa rusă. Acasă, o retransmite


Într-un comentariu în presa americană, Vlad Plahotniuc a scris că Igor Dodon a fost ajutat să câștige alegerile prezidențiale din toamnă de presa rusă, care s-a amestecat în alegerile moldovene. Dar tocmai Plahotniuc retransmite în Republica Moldova cea mai populară televiziune de stat a Rusiei, în vreme ce, în emisiunile proprii, toate televiziunile liderului PD au defavorizat-o masiv în alegeri pe rivala lui Dodon, Maia Sandu.

„Amestecul presei ruse în alegerile noastre naționale a ajutat ca președinția Moldovei să-i revină candidatului pro-rus, Igor Dodon”, a scris Plahotniuc, pe 24 iulie, pe blogul-ul publicației americane „The Hill” specializată mai ales în actualitatea legislativului de la Washington.

Dar un raport de monitorizare a presei în campania electorală arăta toamna trecută că Dodon a fost ajutat să câștige alegerile chiar de televiziunile lui Plahotniuc.

Principala sa televiziune, Prime TV, retransmite pentru publicul moldovean Pervîi Kanal, cel mai popular post de stat al Rusiei. În afară de retransmisiuni Prime TV difuzează emisiuni de producție proprie. Un raport de monitorizare a presei în campania electorală arată că Prime TV a „defavorizat-o clar” în aceste emisiuni pe Maia Sandu, rivala lui Dodon. Sandu a fost menționată de Prime TV de 86 de ori: de 5 ori în context pozitiv și de 81 de ori în context negativ, arată monitorizarea efectuată de Asociației Presei Independente și Centrului pentru Jurnalism Independent într-un proiect finanțat de Consiliul Europei și fundația americană National Endowment for Democracy.

Reportaje ca „Maia Sandu a interzis icoanele şi capelele în şcoli”, „Femeile din satele Moldovei nu se asociază cu Maia Sandu, iar mulţi cetăţeni o cred bărbat”, „Îndemn LGBT. Homosexualii, îndemnaţi să o voteze pe Maia Sandu” au fost difuzate repetat de Prime TV și de celelalte trei televiziuni care aparțineau în timpul campaniei lui Plahotniuc (acesta a transferat între timp două dintre ele unui subaltern), Publika TV, Canal 2 și Canal 3.

Televiziunile lui Plahotniuc au defavorizat-o pe Sandu în mod „targhetat”, „selectând și repetând materialele cu conotație negativă, astfel, încât să amplifice efectul negativ”, este concluzia raportului de monitorizare.

Plahotniuc a beneficiat în ultimul an de servicii de lobby la Washington din partea firmei Podesta Group, Inc., care oferă Partidului Democrat asistență în „dezvoltarea relației Moldovei cu Statele Unite”, în baza unui contract de cel puțin 600 de mii de dolari.

Liderul PD a vizitat Washington-ul și a scris pe blogul publicației „The Hill” tocmai după ce Statele Unite au criticat trecerea la sistemul electoral mixt adoptată de guvernare în înțelegere cu președinția lui Dodon.

În articol, Plahotniuc a încercat să schimbe tema, insistând mereu pe cât de diferită este poziția guvernării „pro-europene, atașate valorilor occidentale” de la Chișinău de cea a președintelui pro-rus, Igor Dodon. De exemplu, afirmă că „luna aceasta, cu ajutorul coaliției noastre de guvernare și în pofida obiecțiilor președintelui Dodon, un oficiu de legătură al NATO se va deschide la Chișinău”.

Oficiul nu s-a mai deschis: se află în reparație cel puțin până la toamnă, arătând încă o dată cât de credibile sunt unele afirmații ale lui Plahotniuc de pe blogul „The Hill”.

Editor: Mircea Țicudean

Infografic: Ștefan Grigoriță

XS
SM
MD
LG