Linkuri accesibilitate

„Un val fără precedent de manipulări mediatice şi de falsuri transmise de candidaţi”


Alegerile și ultimul Raport de monitorizare mass-media al API și CJI.

În campania electorală pentru prezidenţiale care s-a încheiat, marea majoritate a instituţiilor de presă au fost părtinitoare, iar autoritatea audiovizuală – CCA – a tolerat comportamentul certat cu legislaţia şi deontologia. Este principala concluzie a ultimului raport de monitorizare a mass-media, realizat de Asociaţia Presei Independente şi Centrul pentru Jurnalism Independent.

Dacă ar fi să se judece după comportamentul presei pe durata campaniei alegerile prezidenţiale nu pot fi considerate corecte, constată directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu:

Nadine Gogu

Nadine Gogu

„În afară de partizanat, constatăm defăimare, manipulare, dezinformare şi de asta se face responsabilă nu doar presa, nu doar aceste posturi care au difuzat astfel de materiale, credem că sunt responsabili de această situaţie şi membrii CCA, care în această campanie nu au demostrat că îşi iau în serios rolul de reglementator. CCA s-a comportat mai curând ca un observator pasiv al situaţiei.”

Cele două organizaţii de media, care au monitorizat comportamentul presei în campanie, cer membrilor CCA să-şi de-a demisia de onoare. Directorul Asociaţiei Presei Independente, Petru Macovei:

Petru Macovei

Petru Macovei

„CCA s-a autoexclus de la monitorizarea comportamentului mass-media în campania electorală ceea ce a dus la un val fără precedent de manipulări mediatice şi de falsuri care au fost transmise de candidaţi. În activitatea sa CCA nu a aplicat corect prevederile Codul Audiovizualului privind sancţionarea, corespunzător, repet, noi solicităm demisia preşedintelui CCA şi a membrilor CCA care se fac vinovaţi de această situaţie, de această stare de lucruri.”

Cei doi experţi media le reproşează membrilor CCA că înainte de turul doi au sancţionat repetat unele instituţii media aplicând amenda maximă deşi legislaţia îi obligă să fi aplicat sancţiunea următoare din ierarhia punitivă si anume să retraga dreptul de plasare a publicităţii. Din nou Nadine Gogu:

„Ne face încă o dată să afirmăm că de fapt atunci când îşi exercită rolul, atribuţiile CCA nu apare pe rol de garant al interesului public. de fapt ei sunt un garant al intereselor partidelor politice care i-au numit în funcţie. Este concluzia la care ajungem, din păcate.”

Un alt reproș formulat de Petru Macovei este că CCA nu a obligat unele televiziunile cu acoperire naţională să organizeze dezbateri electorale, aşa cum prevede legislaţia.

„Asta denotă faptul că CCA prin rolul care îi este atribuit de către Codul Audiovizualului nu și-a îndeplinit obligaţiunile de serviciu. Iar aceste posturi parazitează pe frecvenţele care sunt un bun public şi nu un bun al acelor proprietari de media pe care CCA prin politica sa îi protejează din câte ne dăm seama.”

Din cele cinci posturi tv care au acoperire naţională şi e vorba de, Prime, Publika, Canal 2 şi Canal 3 şi postul public de televiziune Moldova 1, doar ultimul a organizat dezbateri electorale.

Preşedintele CCA, Dinu Ciocan, căruia i-am cerut o reacţie a respins toate acuzaţiile care îi sunt aduse personal, dar şi instituţiei pe care o conduce. Dinu Ciocanu susţine că în campania prezidenţială CCA şi-a desfăşurat activitatea în conformitate cu legislaţia în vigoare:

„Am monitorizat 14 posturi de televiziune în această campanie. Am prezentat un număr maxim de rapoarte pe care l-am putut prezenta, chiar mai multe decât prevede legislaţia în vigoare. Atât Codul audiovizualului, cât şi Regulamentul prevede că noi trebuie să prezentăm rapoarte de monitorizare o dată la două săptămâni. Noi am prezentat o dată la 10 zile. În campania pentru turul doi urmează să prezentăm două rapoarte. Sancţiunile au fost aplicate radiodifuzărilor care au încălcat legislaţia şi au fost aplicate acele sancţiuni care sunt prevăzute în Codul Audiovizualului. Consider că eu şi colegii mei ne-am îndeplinit atribuţiile aşa cum prevede Codul Audiovizualului şi nu am încălcat legislaţia în această perioadă. au depus toate eforturile ca această campanie să fie reflectată cât mai echilibrat şi echidistant.”

Dinu Ciocan a mai spus că regretă că radiodifuzorii care au încălcat legislaţia au ignorat recomandările formulate de autoritatea de reglementare, dar şi sancţiunile aplicate. CCA abia urmează să prezinte ultimele două rapoarte de monitorizare a mass-media în campania pentru turul doi al scrutinului.

Experţii media pun la îndoială însă că vor urma sancţiuni dure pentru o parte din posturile de televiziune cel mai dur criticate în rapoartele anterioare ale CCA. Este vorba de televiziunile din trustul de presă ce aparţine democratului Vlad Plahotniuc, care după retragerea candidatului democraţilor aproape că au ignorat cursa prezidenţială, observă experţii. Totuşi, în puţinele ştiri despre campanie, difuzate în săptămână dinaintea turul doi, aceste posturi, şi e vorba de Publika, Prime, Canal 2 şi Canal 3, au defavorizat-o vizibil pe Maia Sandu, se constată în raportul de monitorizare al asociaţiilor de media.

Experţii media au mai constat că la posturi TV care au fost monitorizate, 12 la număr, Igor Dodon a fost de mai multe ori favorizat decât oponenta sa, Maia Sandu, care a fost deseori prezentată în culori negative. O situaţie diametral opusă s-a constat la portalurile de ştiri supuse monitorizării.

Arată comentarii

XS
SM
MD
LG