Linkuri accesibilitate

REN-TV, scufundarea Titanicului și reînălțarea din ape a antisemitismului rus


Imagine din pseudo-documentarul transmis de REN-TV la Moscova

Imagine din pseudo-documentarul transmis de REN-TV la Moscova

O televiziune rusă, una din cele mai puternice și influente, diseminează din nou ideile falsului țarist „Protocoalele Înțelepților Sionului”.

Atunci cînd se ia în serios, propaganda rusă anti-occidentală și antisemită nu merge pe două cărări. Ultimul exemplu l-a oferit în prima decadă a acestei luni, postul de televiziune de la Moscova REN-TV care a difuzat un documentar reciclat - prima versiune a fost transmisă pe ecrane în 2012 - intitulat „Titanic, o relatare din lumea contemporană („Titanic, a report from contemporary world”).

Trailer-ul emisiunii de televiziune „Titanic...”

Potrivit naratorului programului - citat de mediile de presă internaționale între care și RFI - „Rusia va împărtăși soarta pasagerilor de clasa a treia, care au fost forțați să rămînă în spatele ușilor de oțel și să moară pe vasul Titanic ce se scufunda”. Iar scufundarea Titanicului, au spus autorii programului difuzat de REN-TV, s-ar fi datorat conspirației unui „club al celor 300”, ai cărui membri sînt evrei și francmasoni, ce conspiră pînă astăzi să impună o singură monedă, un guvern unic și un sistem pentru a prelua controlul asupra întregii lumi. Țelul ultim al „clubului celor 300‚ - s-a spus la postul de televiziune de la Moscova - ar fi să guverneze mapamondul prin frică și dictat.

Evreii din spate ar fi vinovați, de asemenea, de dezastrul de la centrala atomică Cernobîl din 1986, de colapsul Uniunii Sovietice în 1991, de atacul terorist împotriva World Trade Center de la New York în 2001 ș.a.m.d.

Documentarul difuzat de REN-TV mai pretinde că o agentă a spionajului rus țarist, Iulia Glinka, ar fi descoperit pretinsa conspirație a „clubului celor 300”, ce ar fi fost constituit în timpul primului Congres Sionist desfășurat la Basel, între 29-31 august 1897, și care, în paranteză fie spus, l-a avut ca unul din cei doi vice-președinți, pe celebrul savant și lingvist originar din România, Moses Gaster.

La acel Congres, în versiunea conspiraționistă a postul de televiziune rusă, ar fi fost citite și așa-numitele „Protocoale ale Înțelepților Sionului”, document antisemit de tristă amintire, text fabricat în realitate de Ohrana țaristă în 1903, ulterior tradus în numeroase limbi de circulație și diseminat internațional.

Pagină din ediția rusă a „Protocoalelor Sionului” de Serge Nilus, ediția din 1905

Pagină din ediția rusă a „Protocoalelor Sionului” de Serge Nilus, ediția din 1905

Un fals istoric ce mai are trecere pînă astăzi în mediile antisemite, inclusiv din Moldova, unde preotul și scriitorul Savatie Bastovoi, de exemplu, le lăuda îndelung și insistent „structura perfectă stilistică”, la o conferință la o librărie din Chișinău, îndemnîndu-și indirect admiratorii să le citească...

Savatie Bastovoi vorbind la Librăria Sophia despre „perfecțiunea stilistică” a „Protocoalelor Înțelepților Sionului”, care din care „nu se poate scoate nici un cuvînt, atît de bine este scrisă!””

Savatie Bastovoi vorbind la Librăria Sophia despre „perfecțiunea stilistică” a „Protocoalelor Înțelepților Sionului”, care din care „nu se poate scoate nici un cuvînt, atît de bine este scrisă!””

Paul Goble, specialist american în lumea post-sovietică, aprecia recent că televiziunea moscovită pur și simplu „reînvie falsul infam antisemit” al „Protocoalelor Înțelepților Sionului” și cita observațiile pe această temă ale unui cunoscut blogger rus, Aleksei Jelezniov.

Potrivit acestuia din urmă, ceea ce devine îngrijorător este faptul că ideile falsului țarist sînt diseminate din nou de mediile de informare din Rusia; de data aceasta, sublinia el, „de o televiziune rusă de departe una din cele mai puternice și influente, acceptată de numeroși ruși - după datele unui sondaj de opinie - ca reflectînd nu numai vederile Kremlinului, dar și considerîndu-le reale și juste.

Jelezniov semnala și că, dacă în 2012 comentariul de la REN-TV utiliza verbele exclusiv la trecut, semnalînd că este vorba de evenimente petrecute înaintea primului război mondial, din emisiunea recentă a dispărut orice referință cronologică, dîndu-se de înțeles că scufundarea Titanicului ar fi cumva în relație cu evenimente de dată recentă, între ele cu atentatul de la New York din 2001, pentru care - se spune în documentarul rus - „teroriști arabi ar fi fost acuzați pe nedrept”.

Atît comentatorii ruși cît și experții străini semnalează contextul toxic în care televiziunea rusă și-a difuzat emisiunea, amintind că Mihail Starșinov, un deputat din Duma de Stat, membru al partidului majoritar, pro-Kremlin, Rusia Unită, a pledat recent pentru reinstituirea controlului de stat asupra „calității educației religioase și a predicilor” dînd ca exemplu „pozitiv” abordarea chestiunii din vremea Uniunii Sovietice.

Federația Comunităților Evreiești din Rusia a reacționat imediat, printr-un comunicat de presă al președintelui ei, Aleksandr Boroda, în care se afirmă că Starșinov urmărește în fapt „reînființarea ´Consiliului pentru Problemele Religioase´”, instituție care a exercitat în trecut „controlul total asupra vieții religioase” și care a fost implicată în diverse atrocități antisemite.

REN-TV este unul din canalele de televiziune moscovite populare - în 2005, avea o audiență națională estimată la 97 de milioane de persoane - care ilustrează cel mai bine procesul treptat de aducere a mediilor de informare sub controlul Kremlinului. Inițial legat de reformatorul Anatoli Ciubais, cu o independență editorială bine stabilită, în 2005, vînzarea a 70% din acțiuni unor conglomerate industriale ai căror proprietari erau apropiați ai lui Vladimir Putin, declanșa instantaneu cenzura și înlăturarea bruscă a Olgăi Romanova, una din cele mai cunoscute ziariste de investigație. REN-TV devenea pe față un post militant pentru Vladimir Putin, susținîndu-l în alegeri în 2012.

Olga Romanova în 2005 în studioul Radio Libertatea de la Moscova

Olga Romanova în 2005 în studioul Radio Libertatea de la Moscova

În 2014 era desființat și ultimul program ce-și păstrase o relativă independență „Săptămîna”. În martie anul acesta, un amplu interviu cu șeful diplomației Moscovei, Serghei Lavrov, ilustra în ce măsură postul de televiziune a devenit o voce a Kremlinului. Iar simțindu-se, aparent, în siguranță, REN-TV devine acum și o voce a antisemitismului rus...

XS
SM
MD
LG