Linkuri accesibilitate

Ucraina prezintă dovezi ale unor presupuse plăți secrete către fostul șef de campanie al lui Donald Trump 


Serghei Leșcenko, parlamentar și activist anticorupție ucrainean, arată presei copii după registrele contabile în care apare numele lui Paul Manafort, Kiev, 19 august 2016

Serghei Leșcenko, parlamentar și activist anticorupție ucrainean, arată presei copii după registrele contabile în care apare numele lui Paul Manafort, Kiev, 19 august 2016

Relatarea corespondentului Europei Libere Christopher Miller e tradusă de Lucian Ștefănescu.

Autoritățile ucrainene au publicat fragmente din registre contabile secrete ale formațiunii fostului președinte Viktor Ianukovici, care probează plăți neoficiale de peste 12,7 milioane de dolari destinate lui Paul Manafort, care a fost șeful campaniei prezidențiale a lui Donald Trump pînă în 19 august când și-a dat demisia.

Cele aproximativ 22 de linii postate de site-ul Biroului Național Anticorupție din Ucraina (NABU) arată plăți de peste un milion de dolari pentru „serviciile” lui Manafort, în timp ce altele descriu plăți pentru „sondaje la ieșirea de la urne făcute de Manafort în timp real”, „computere personale pentru Manafort”, și „sociologie”, probabil o referință la sondaje de opinie.

Liniile scrise de mână cuprind o perioadă de aproape cinci ani, din 20 noiembrie 2007 pînă în 5 octombrie 2012, când Manafort a lucrat pentru Partidul Regiunilor la Kiev. Ianukovici a fugit în Rusia în 2014, după ce a fost răsturnat de la putere de protestele împotriva deciziei sale de a renunța la Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană, și de a întări în schimb relațiile cu Moscova.

Manafort a devenit public ținta criticilor legate de aceste revelații după „The New York Times” a relatat prima oară despre asta în 14 august. El a fost înlăturat de la conducerea campaniei lui Trump în 17 august, dar a continuat să-și păstreze titlul pînă în 19 august, când Trump a dat publicității o declarație pe site-ul său oficial în care spune despre Manafort că este „un adevărat profesionist”:

„În această dimineață Paul Manafort și-a oferit, și eu am acceptat, demisia din campanie”, spune declarația, adaugînd că Trump „apreciază foarte mult munca lui excelentă care ne-a adus unde sîntem azi...”.

NABU spune că prezența numelui lui Manafort în registrele contabile nu înseamnă și că a primit într-adevăr banii care îi erau destinați, pentru că semnăturile care apar în coloana destinatarilor aparțin altor persoane. Manafort spune că nu a primit niciodată plăți ilegale și avocații lui au declarat că acesta nu a luat parte la nici o activitate ilegală în Ucraina.

Dar Serghei Leșcenko, parlamentar și activist anticorupție ucrainean, este convins că Manafort a primit plățile care apar în registre.

„Manafort nu a lucrat pe gratis în Ucraina, a servit Partidul Regiunilor mai mult de 10 ani și e clar că munca sa a fost plătită”, a spus Leșcenko, arătînd copii ale registrelor la o conferință de presă la Kiev.

„Banii au fost transferați în numerar și e imposibil de urmărit tranzacțiile, dau eu nu am nici un dubiu cu privire la autenticitatea acestor documente”.

„Știm că oamenii menționați în aceste registre ... au confirmat că au fost implicați în această activitate și banii [au fost] luați”, a adăugat Leșcenko.

Opinia lui e întărită de faptul că între semnatarii pentru aceste ordine de plată se află unul din parlamentarii de frunte ai Partidului Regiunilor, Vitali Kalujni, fost șef al comisiei pentru relații internaționale a parlamentului ucrainean, și Evgheni Heller, despre care Leșcenko spune că era considerat „casierul” partidului.

Heller e și unul din fondatorii Centrului european pentru o Ucraină modernă, o organizație non-profit cu sediul la Bruxelles despe care Associated Press spune că a fost folosită pentru a trimite bani de la Partidul Regiunilor către două firme de lobby americane de la Wahsington.

Associated Press relatează că a obținut e-mail-uri care arată că Manafort - folosindu-se de propria sa firmă, și cu ajutorul adjunctului său Rick Gates - a ajutat la trimiterea a cel puțin 2,2 milioane de dolari prin intermediul Centrului european pentru o Ucraină modernă firmelor de lobby Mercury și Podesta pentru a influența opinia publică americană în favoarea lui Ianukovici și a partidului său.

Associated Press mai spune că Manafort și Gates nu s-au înregistrat ca agenți străini la guvernul federal. Legea americană prevede că persoanele care fac lobby pentru lideri politici străini trebuie să dea detalii amănunție ale activităților lor la ministerul justiției. Dacă nu fac asta se fac vinovați de o contravenție care poate fi pedepsită cu pînă la cinci ani de închisoare și o amendă de pînă la 250.000 de dolari.

Manafort a negat că a făcut vreodată lobby direct pentru guvernul ucrainean.

El nu e singurul american al cărui nume apare în registrul contabil ucrainean. La conferința de presă din 19 august, Serghei Leșcenko a dezvăluit că și numele lui Larry King, jurnalist veteran american și moderatorul unei emisiuni de durată la rețeaua CNN, apare în acele registre.

Într-o intrare datată 11 octombrie 2011, King apare ca fiind destinatarul sumei de 225.000 de dolari ca avans pentru un „interviu”. Semnătura lui King nu e însă prezentă pe pagină. În ce privește intrările referitoare la Manafort, Heller e cel care a semnat pentru plăți.

Colega lui Leșcenko Sevhil- Musaieva-Borovik, jurnalistă de investigație și redactor-șef al portalului de știri independent Ukrainskaia Prava, crede că e posibil ca plata către King să fi fost pentru un interviu cu premierul de atunci Mikola Azarov, un apropiat al lui Ianukovici și membru de frunte al Partidului Regiunilor.

King a fost la Kiev și l-a intervievat pe Azarov la cîteva luni după intrarea din registrul contabil, în 28 noiembrie 2011, la sediul guvernului de la Kiev.

La o conferință de presă după luarea interviului, King a spus despre Azarov că e o persoană directă și onestă. El mai făcut cunoscut că după interviu i-a spus soției sale, care se afla cu el în capitala ucraineană, că Azarov „ar fi putut fi un politician american de succes”.

„E cam ca Jimmi Carter. Arată bine, și e ușor să te întîlnești cu el”, a spus King când a fost întrebat cu care din politicenii lumii l-ar compara pe Azarov, relatează agenția Interfax.

Reprezentanții lui King nu au putut fi contactați pentru o reacție.

Interviul cu Azarov nu a fost difuzat la CNN, și nu e clar dacă a fost transmis în altă parte.

Emisiunea lui Larry King la CNN a fost suspendată în 2010, dar el continua să prezinte programe speciale la CNN la vremea când a fost făcut interviul.

CNN a întrerupt relațiile cu King în 2012. În 2013, King a semnat un contract pentru un program nou cu canalul rus de stat RT.

XS
SM
MD
LG