Linkuri accesibilitate

„Aceste acțiuni arată că elementele pro-ruse din țară vor pune piedici noului guvern” (Stratfor).

Pe site-ul din Ucraina „Apostrophe”, jurnalistul Arteom Dehtiarenko a publicat un articol cu titlul „Maidan în Moldova” în care scrie că învestirea guvernului în frunte cu Pavel Filip a avut loc cu încălcarea normelor procedurale. „Dacă guvernul și opoziția nu se vor așeza la masa de negocieri cât de curând posibil, […] nu este exclusă ridicarea popularității partidelor pro-ruse pe fundalul dezamăgirii cetățenilor”, conchide Dehtiarenko.

Portalul politic ucrainean „Slovo i Dilo” a publicat o analiză a politologului Aleksandr Palii în care sunt invocate similitudini cu protestele violente din 7 aprilie 2009: „Moldovenii au votat 20 de ani cu comuniștii, dar acum vor de toate și deodată”. Politologul nu exclude că aceste proteste au loc cu implicarea Kremlinului. „Chiar dacă nu e așa, Rusia va beneficia oricum de situația creată”, afirmă Palii.

Analiștii de la agenția americană Stratfor au scris într-un raport recent despre situația din Republica Moldova că guvernul a fost învestit „într-un sfârșit”, în pofida protestelor. „Aceste acțiuni arată că elementele pro-ruse din țară vor pune piedici noului guvern, […] subminând eforturile țării de a se integra în Occident”, se mai scrie în raport.

Revista online Balkan Insight a publicat un articol despre „susținătorii opoziției pro-ruse care s-au adunat în fața Parlamentului, protestând împotriva formării unui nou guvern pro-european”.

Pe site-ul agenției internaționale de știri Reuters a fost publicat un articol semnat de Alexandru Tanas în care menționează că noul premier desemnat Pavel Filip ar fi apropiat controversatului om de afaceri Vlad Plahotniuc. „Protestele repetate riscă să deraieze șansele lui Filip să conducă un guvern stabil. Între timp, economia țării stagnează și sunt întreprinse încercări de a negocia fonduri de la partenerii străini”, scrie Tanas.

Presa rusă a calificat aceste proteste drept „revoluție” și s-a axat pe altercațiile dintre protestatari și polițiști și asaltul clădirii Parlamentului.

Revista economică rusă RBK, cunoscută pentru viziunile sale pro-Occidentale, a publicat un articol semnat de Polina Himșiașvili cu titlul „Revolta împotriva oligarhului”. Autoarea scrie că împreună cu Georgia, Republica Moldova a fost pionieră a programului Parteneriatului Estic. „Occidentul îndeamnă spre dialog, însă nu insistă asupra alegerilor anticipate”, menționează jurnalista. Himșiașvili scrie și despre declarațiile demnitarilor din Statele Unite și România care spun că „sunt gata să lucreze cu un guvern nou la Chișinău, imediat după ce acesta își va asuma implementarea unor reforme urgente în concordanță cu Acordul de Asociere cu UE”.

O încercare de abordare „la rece” a revoltelor din Chișinău au întreprins-o jurnaliștii de la postul de televiziune rus TV Rain, opozant guvernării lui Vladimir Putin. Au postat un video scurt pe Internet în care au subliniat faptul că protestele nu aveau culoare politică, iar participanții țineau în mâini doar steagurile Republicii Moldova.

XS
SM
MD
LG