Linkuri accesibilitate

E transparentizarea proprietăţii suficientă pentru asigurarea pluralismului de opinii pe piaţa mediatică moldovenească?

Controversatul om de afaceri și politician democrat Vlad Plahotniuc a recunoscut oficial că este proprietarul a patru televiziuni și trei posturi de radio, inclusiv Prime TV și Publika TV. Plahotniuc, care și-a autosuspendat recent calitatea de prim-vicepreședinte al PD și de membru de partid, a informat vineri Consiliul Coordonator al Audiovizualului că are un imperiu mediatic. Dezvăluirea are loc la intrarea în vigoare a unor prevederi legislative noi, menite să scoată la iveală adevărații proprietari din presă. Plahotniuc nu este singurul politician-mogul de presă, dar imperiul său este cel mai vast. Relatează Liliana Barbăroșie.

Cele patru televiziuni al căror patron este Vlad Plahotniuc sunt Publika TV, Prime TV, Canal 2 şi Canal 3. Posturile de radio pe care a recunoscut că le deţine sunt Publika FM, Muz FM şi Maestro FM. Politicianul a fondat în această săptămână două firme noi: General Media Group Corp. şi Radio Media Group Inc., pe care şi-a trecut imperiul mediatic ascuns până acum în spatele unor companii off-shore.

Informaţia respectivă a devenit publică graţie unei îmbunătăţiri legislative operate de parlamentul de la Chişinău, după lungi ezitări, primăvara trecută, când a obligat în sfârşit televiziunile şi radiourile să-şi declare adevăraţii proprietari.

Vlad Plahotniuc este aşadar primul proprietar media care iese la iveală în urma modificării Codului Audiovizual, dar nu va fi cu siguranţă singurul, pentru că, aşa cum am aflat de la Dinu Ciocan, preşedintele CCA, regulatorul a recepţionat deja 88 din 120 de declaraţii pe proprie răspundere de la proprietarii media de pe piaţa audiovizuală şi le va face publice săptămâna viitoare, după o analiză prealabilă.

„Acum toate declaraţiile sunt analizate, iar săptămâna viitoare, cel mai probabil în ziua de marţi, într-o şedinţă publică le vom aproba şi ulterior le vom face publice pe site-ul CCA. 32 de radiodifuzori care încă nu au depus aceste informaţii, vor fi avertizaţi şi, dacă nici la solicitarea repetată, nu o vor face, vom aplica sancţiuni”, spune Dinu Ciocanu.

„Noi salutăm aceste modificări, pentru că deja putem spune că în acest moment cunoaştem cel puţin proprietarii şi o să fie clar păentru toată lumea cine sunt ei şi o să avem transparenţă.”

Pe de altă parte, Petru Macovei, preşedintele Asociaţiei Presei Independente, spune că transparentizarea proprietăţii nu ar fi suficientă pentru asigurarea pluralismului de opinii pe piaţa mediatică moldovenească. Următorii paşi ar trebui să vizeze măsuri de limitare a concentrării:

„Se impun nişte măsuri de limitare a concentrării. Pentru că singurul fapt că avem acum această dovadă nu ne ajută foarte mult. Pentru că din cele patru televiziune declarate proprietate a dlui Plahotniuc, de exemplu, două au acoperire naţională. Aceasta afectează pluralismul, iar pluralismul este una din condiţiile principale. Cum anume să se facă acest lucru, sunt practici diferite, în unele ţăpri un proprietar nu poate deţine decât o frecvenţă cu acoperire naţională, sau în altele - nu mai mult de 25 la sută din piaţă. etc. ”

Şi în viziunea altor experţi media, autorităţile ar fi trebuit să adopte o nouă lege audiovizuală, care, pe lângă faptul că ar asigura transparenţa proprietarilor, să împiedice şi monopolizarea audiovizualului, dar şi să reglementeze încasările din publicitate. Ultima data, o intervenţie legislativă care, dimpotrivă, a generat monopoluri pe piaţa media, s-a făcut după 2009, când parlamentul a extins de la două la cinci numărul de licenţe pe care poate să le deţină unul şi acelaşi proprietar.

XS
SM
MD
LG