Linkuri accesibilitate

În doar câteva luni, din „poveste de succes”, R.Moldova s-a transformat în văgăuna celor mai perverşi bandiţi (Adevărul)


Averea oficială și neoficială a omului de afaceri Ilan Shor (Ziarul de Gardă)

George Damian observă într-un articol de opinie publicat în „Adevărul Moldova” că în doar câteva luni, din „poveste de succes”, RM s-a transformat în văgăuna celor mai perverşi bandiţi. „/../ Avem în faţa ochilor în desfăşurare o formă de război rar întâlnită: destructurare prin corupţie. O ţară întreagă este pusă pe butuci prin sponsorizarea, alimentarea, protejarea şi susţinerea reţelelor de corupţie”, remarcă editorialistul. În opinia jurnalistului, evoluţiile dorite la Moscova în acest moment sunt exact ceea ce se vehiculează în presa de la Bucureşti şi Chişinău: căderea Guvernului Streleţ, dizolvarea AIE-3 şi organizarea de alegeri anticipate. În loc să avem o anchetare limpede şi completă a jafurilor din băncile de la Chişinău, reflectată raţional în spaţiul public, avem parte, potrivit lui George Damian, de o mitologizare a faptelor, de transformarea lor în stereotipuri şi clişee menite să amplifice tensiunea socială şi politică.

Într-un amplu articol publicat pe pagina web a Centrului „Politicon”, politologul român, Armand Goșu analizează posibilele scenarii ce ar putea urma la Chișinău. Observând că, odată cu arestarea lui Vlad Filat, AIE-3 a pierdut majoritatea parlamentară, Armand Goșu opinează că „va urma o reformatare, dar asta după ce Nicolae Timofti va răspunde cererii premierului Valeriu Streleț de a-l demite pe Viorel Chetraru, considerat de presă „omul lui Plahotniuc”. Politologul crede că „cel mai probabil Leancă se va alătura coaliției cu cele trei voturi ale sale”, iar „PLDM ar putea pierde funcția de premier, pentru că nu mai este partidul din coaliție cu cei mai mulți deputați, această poziție revenind PDM.” Dacă, totuși, PLDM va rămâne în coaliție, acesta ar putea prelua conducerea Parlamentului, iar democrații ar putea să-l numească în funcția de premier pe actualul spicher Andrian Candu sau să aducă un tehnocrat sau un politician tehnocrat, precum Leancă. Analistul politic nu exclude și faptul că s-ar putea întâmpla ca Iurie Leancă să fie urmat și de câțiva deputați liberal-democrați, fapt prielnic pentru formarea unei noi coaliții – PDM, PPEM (grupul lui Leancă), PL și PCRM. Toți liderii acestor partide, scrie Armand Goșu care face referință la analiștii de la Chișinău, ar fi controlați de Vlad Plahotniuc. Politologul analizează și alte scenarii, dar susține că acestea sunt „mai puțin probabile.”

Jurnalistul Dumitru Ciubașenco scrie într-un editorial publicat pe Panorama că PLDM are o ultimă șansă de a se salva și asta constă în organizarea unui congres extraordinar în cadrul căruia să-l demită din partid pe Vlad Filat și să aleagă o nouă conducere cu lideri noi. Partidul renovat trebuie să declanșeze ultima luptă decisivă „regimului oligarhic criminal a lui Vlad Plahotniuc”, acționând, potrivit jurnalistului, în comun cu toate forțele progresiste din Moldova, inclusiv cu Platforma DA, Maia Sandu și Ion Sturza. Numai un astfel de PLDM, în opinia lui Dumitru Ciubașenco, va avea șanse reale să obțină majoritatea la alegerile libere anticipare.

Ediția tipărită a ziarului „SP” din Bălți scrie despre schimbarea proprietarilor și a administratorilor postului local de televiziune (BTV), instituție media care, în ultima vreme, îl promovează intens pe primarul de Bălți, Renato Usatâi, liderul „Partidului Nostru”. Ziarul notează cu referire la datele obținute din Registrul de Stat că la data de 20 octombrie capitalul social al SRL „TV BĂLȚI” – 99,65 % (796 625 lei) îi aparține Mariei Rarancean. Anterior, cota respectivă a capitalului a aparținut Liubei Dubrovina. „SP” amintește că Renato Usatâi declarase recent la un post TV din Chișinău că TVB ar aparține unui apropiat de-al său.

Portalul Unimedia scrie despre decizia Guvernului SUA de a susține în continuare RM prin intermediul unui proiect pentru susținerea celor mai importante sectoare ale economiei. Proiectul CE-WIN se cifrează la 21 de mil. USD și va fi derulat până în 2020 prin intermediul USAID. „/…/ Este cel mai recent exemplu de susținere a RM de către SUA pentru a-și obține independența economică. Proiectul CE-WIN va consolida succesele și eforturile proiectului precedent, CEED II. Cumulativ, aceste trei proiecte vor reprezenta 15 ani de suport din partea Guvernului SUA pentru cele mai importante sectoare de creștere economică a RM: vinificația, turismul, tehnologiile informaționale și industria ușoară, a declarat James D. Pettit, ambasadorul SUA la Chișinău.

„Ziarul de Gardă” publică în ediția tipărită un articol în care radiografiază averea oficială și neoficială a omului de afaceri Ilan Shor, al cărui numeapare în raportul Kroll și cel care afirmă în autodenunțul de la CNA că pe parcursul ultimilor ani l-ar fi mituit pe ex-premierul Vlad Filat cu peste 250 de mil. USD. Conform declarației de avere depusă la Consiliul electoral de circumscripție Orhei la 12 mai 2015, Ilan Shor declara că a obținut, din salariul de bază, în perioada 1 ianuarie 2013-31 decembrie 2014, un venit de 240 mii lei, iar de la locul de muncă prin cumul, alți 15 mii de lei. Shor a mai declarat că deține două apartamente cu o suprafață totală de 397 m.p., o casă de locuit de 201 m.p., un alt imobil de 48 m.p. și un teren intravilan de 0,067 hectare. Shor a mai declarat că deține patru autoturisme (Bantley Continental, Gaz 2410, Toyota Runner și Chrysler 300 S) și trei conturi bancare în care avea 384,4 mii lei și 743 USD. „Ziarul de Gardă” scrie însă despre mai multe afaceri pe care le-ar controla Ilan Shor prin persoane interpuse, inclusiv pe piața media din RM. Publicația scrie că, în vara anului 2014, Ilan Shor a cumpărat prin intermediul SRL „Klassika Media” posturile de „Euro” TV și „Alt” TV. „Klassika Media” este, la rândul ei, fondatoarea altor patru companii media: SRL „Alternativ-TV”, SRL „Alvalmedia”, SRL „Mediaresurse” și SRL „Trust TV”, scrie „Ziarul de Gardă.”

Arată comentarii

XS
SM
MD
LG