Linkuri accesibilitate

TvR este doar o pârghie în mâinile majorității care deține puterea.

Conducerea televiziunii publice din România urmează să fie înlocuită după ce Parlamentul i-a respins un raport de activitate, în timp ce directorul TVR se plînge, pe de altă parte, de tentative de cenzură din partea puterii.

Teoretic, Televiziunea publică din România se află sub control parlamentar, dar practic, instituția este doar o pârghie în mâinile majorității care deține puterea. Raportul de activitate pe anul trecut al TvR a căzut astăzi la vot în Legislativ, ceea ce implică schimbarea totală a conducerii acesteia.

A fost un vot politic, prevăzut de Stelian Tănase, până astăzi directorul TvR. Tănase s-a plâns că totul i se trage de la vicepremierul Gabriel Oprea, care l-a sunat să scoată un material în care era demonstrat plagiatul înaltului oficial și în care apăreau mai multe critici. Pentru că cei doi nu erau în legătură, fostul șef al televiziunii publice a povestit că vicepremierul l-a căutat de pe telefonul mobil al moderatorului de la Realitatea tv, Rareș Bogdan.

Acest lanț al slăbiciunilor, prin care un jurnalist de la o televiziune privată intermediază o tentativă de cenzură la televiziunea publică descrie, de fapt, starea mass-media din România. Pe de altă parte, nici Stelian Tănase, ca realizator la Realitatea tv nu a fost ușă de biserciă, iar alunecările lui profesionale au ieșit la iveală din stenogramele publicate înainte de trimiterea la închisoare a fostului său patron Sorin Ovidiu Vântu.

Numit la vârful televiziunii publice în perioada Uniunii Social-Liberale, în care liberalii și socialiștii aveau o majoritate de 70% în Parlament, Stelian Tănase a rămas în acest post fiindcă nu a deranjat prea mult.

Guvernarea actuală nici nu l-a sprijinit, dar nici nu l-a încurcat. Acum, însă, social-democrații au nevoie de mai multă susținere media, mai cu seamă că vor să păstreze guvernarea fără să piardă din simpatizanți, în condițiile în care premierul român este trimis în judecată pentru fapte penale. De aceea folosindu-se de majoritatea din Parlament vor să-și numească o conducere mai prietenoasă. Consiliul de Administrație al televiziunii publice este format din 13 persoane desemnate prin votul senatorilor și al deputaților. Unsprezece din cei cei 13 membri sunt trimiși în fruntea TvR de partide, în funcție de ponderea lor parlamentară, iar ceilalți doi sunt reprezentanții angajaților.

Anul trecut TvR a înregistrat pierderi de aproape 20 de milioane de euro, cu toate că a avut venituri de peste 120 de milioane de euro, iar la începutul verii Fiscul a blocat conturile televiziunii din cauza datoriilor la bugetul de stat. De asemenea Curtea de Conturi a constatat în ultimul său raport, nu doar datoriile istorice, ci și faptul că în această instituție nu a existat niciun control economic strict și că niciodată niciun membru al conducerii nu a dat socoteală pentru rezultatele economice slabe.

Tot Curtea de Conturi dezvoltă principalele probleme ale televiziunii publice: diminuarea veniturilor din publicitate din cauza unor societăți care au căpușat TvR și creșterea permanentă a cheltuielilor mai ales cu așa zișii colaboratori externi, dintre care mulți au fost „clienți” ai partidelor aflate la putere, uneori jurnaliști pe care puterea a vrut să-i răsplătească. Au fost cumpărate prea scump meciurile difuzate de TvR și s-a făcut risipă în achiziționarea unor licențe pentru programe, în același timp în care instituția acumula penalități din pricina neachitării la termen a datoriilor.

Pentru moment nu există nicio soluție de redresare a televiziunii publice din România, care se află în pragul falimentului, cu o audiență din ce în ce mai mică, dar foarte răspândită în teritoriu, acolo unde, în special socialiștii caută să-și întrețină simpatia.

XS
SM
MD
LG