Linkuri accesibilitate

Figuri cunoscute ale protestelor de la Chișinău: Vasile Năstase


Vasile Năstase

Vasile Năstase

Citiți în finalul articolului Europei Libere și dreptul la replică al lui Vasile Năstase, publicat pe 12.09.2015, în jurnal.md

Ziarist. Fost deputat în perioada 1990-1994. Frate cu avocatul Andrei Năstase, cunoscut mai ales pentru dosarele oamenilor de afaceri Victor Ţopa şi Viorel Ţopa.

A lucrat la ziarul „Glasul (naţiunii)”, una dintre publicațiile Mişcării de Renaştere Naţională. Ziarul nu mai apare pe hârtie.

În ultimii ani numele lui a fost legat de deetatizarea şi privatizarea postului municipal de televiziune Euro TV, redenumit ulterior EU TV.

În decembrie 2006, coaliţia PCRM-PPCD din Consiliul Municipal Chişinău a decis să înstrăineze prin vânzare cele două instituţii media pe care le fondase. Presa de la acea vreme a scris că postul de radio Antena C ar fi revenit comuniştilor, iar Euro TV – PPCD. Director interimar la Euro TV a fost numit Vasile Năstase. Potrivit foştilor jurnalişti de la EuroTV, Năstase a instituit cenzura, forțându-i-i în cele din urmă să părăsească instituţia. În scurt timp, la Euro TV au venit mai mulţi gazetari apropiaţi PPCD: Sergiu Praporcic şi Igor Burciu (redactor-şef şi redactor-şef adjunct la ziarul Flux).

La EU TV, Vasile Năstase a moderat o emisiune „Media Expres”. Atât la această emisiune, cât şi prin politica editorială a postului per ansamblu a făcut campanie pentru PPCD şi PCRM, care formau o coaliţie neoficializată.

„Este de-a dreptul strigător la cer când un „torpilator” al presei libere încearcă să dea lecții de democrație. Ar fi bine ca dl Vasile Năstase mai întâi să „întoarcă” poporului postul „Euro TV” și să se mai intereseze de soarta acelor ziariști pe care i-a dat afară din motivul că aceștia n-au acceptat să-l slujească pe Voronin, așa cum le-o cerea”, a scris pe o reţea de socializare Petru Bogatu, fost coleg de baricadă cu Andrei Năstase.

***

DREPT LA REPLICĂ

publicat de Vasile Năstase pe jurnal.md, în 12 septembrie 2015

Europa Liberă, restul, aş vrea să rămână la fel!

În atenţia instituţiei de presă Europa Liberă
Dreptul la replică


Europa Liberă de la Chişinău se preocupă în preajma acţiunii de protest de mîine, 13 septembrie, de CV-urile unor membri ai Platformei Civice Demnitate şi Adevăr, inclusiv de cel al subsemnatului.

Într-un text needitat, postat în grabă, instituţia condusă de Vasile Botnari, fostul meu şef de la Tinerimea Moldovei, sunt prezentat ca un distrugător de presă, care şi-a construit o biografie demnă de tomberon.

Nu vreau să intru în detalii despre cenzura de la Tinerimea Moldovei din anii de Glasnost, ştiu doar că tocmai unii colaboratori acuali de la Europa Liberă au fost cenzorii mai multor materiale incitante, deloc pe placul puterii comuniste, inclusiv articolul meu „Locul naşterii noastre”, o investigaţie fundamentală despre denumirile de străzi din Chişinău, articol care din acest motiv a fost găzduit de Literatura şi arta şi poate fi găsit acum pe portalul glasul.md.

Nu pot să nu observ cum, grăbiţi să mă execute, emblematica instituţie de presă trece cu vederea unele fapte pe care, sunt sigur, cetăţenii noştri ar fi dorit să le afle. De exemplu, că am fost ales membru al Grupului de iniţiativă pentru susţinerea restructurării, împreună cu regretaţii Gheorghe Ghimpu, Ion Vatamanu, Andrei Vartic, în timp ce toate instituţiile din Chişinău erau obligate să ţină şedinţe deschise de partid, pentru a compromite lansarea organizaţiei informale, inclusiv la Tinerimea Moldovei, şedinţă pe care am sfidat-o! Că pentru pichetările sediului Comitetului Central de partid am fost arestat şi dus la instanţa de judecată, unde, datorită judecătorului Tudor Panţîru, am scăpat doar cu o amendă. Că am fost printre primii tineri care şi-au pus pe spate şi pe piept anunţuri privind chemarea cetăţenilor la primul miting din 1988, pe 6 iulie, fiind avertizat de organele de miliţie şi securitate. Că am fost unul dintre primii jurnalişti din Moldova care am acordat interviuri telefonice posturilor de radio Europa Liberă (!!!) şi Vocea Americii, fiind mustrat de securistul de la Casa Presei! Că în 1989, cînd s-a declanşat revoluţia din România, împreună cu reprezentanţii presei am colectat ajutoare pe care le-am transportat pe calea ferată la Iaşi, că am luat cuvîntul în Piaţa Sfatului din capitala Moldovei medievale în timpul revoluţiei, iar apoi la televiziunea liberă de la Bucureşti, susţinînd libertatea poporului român. Că pe 7 noiembrie 1989 am oprit, împreună cu protestatarii FPM coloana de blindate a Armatei Sovietice, obligând-o să ocolească Piaţa Victoriei, acum a Marii Adunări Naţionale, că în seara acelei zile am fost internat la spitalul nr. 3 cu o severă comoţie cerebrală, fiind lovit la cap de bastoanele miliţiei lui Voronin. Că am condus caravana de automobile la Vilnius, în 1988, de unde, în condiţii extrem de periculoase, am adus la Chişinău prima publicaţie a FPM, “Deşteptarea”, împreună cu Anatol Arhire, Ion Bogdacenco, regretatul Constantin Trubcă… Că am devenit din primul tur de scrutin, pe o circumscripţie electorală, cel mai tînăr deputat, vicepreşedinte al Comisiei de Validare şi Etică a Parlamentului. Că am plecat, la îndemnul lui Ion Vatamanu şi Victor Bucătaru de la Tineretul Moldovei (fiind primul în rândul pentru obţinerea unei locuinţe şi la care am renunţat), la prima publicaţie cu grafie latină, Glasul, în calitate de secretar general de redacţie. Că am votat Suveranitatea, Tricolorul, imnul Deşteaptă-te, române şi Independenţa. Că am contribuit la votarea hotărârii privind recunoaşterea independenţei Lituaniei, Moldova fiind prima din lume care s-a încumetat să sfideze Moscova. Dacă măcar cîteva dintre aceste repere se regăseau în portretul diabolic “coordonat cu toţi şefii”, conform colaboratoarei Valentina Basiul, searbăda constatare “Ziarist. Fost deputat în perioada 1990-1994.” ar fi fost una de înţeles.

“ Frate cu avocatul Andrei Năstase, cunoscut mai ales pentru dosarele oamenilor de afaceri Victor Ţopa şi Viorel Ţopa.” Şi nu doar, dacă îmi permiteţi! Şefii de la Europa Liberă ar fi trebuit să ştie că datorită avocatului Andrei Năstase, absolvent al Universităţii Alexandru Ioan Cuza din Iaşi, facultatea de drept, bugetul Republicii Moldova a fost salvat de un jaf de 140 de milioane de lei pus la cale de către nişte escroci de la firma Norma, controlată de politicieni şi judecători corupţi, patru milioane de lei în cazul Aroma Floris, cu implicarea judecătorului Ion Druţă, după care plînge în hohot puşcăria, acesta judecînd unul şi acelaşi dosar şi în prima instanţă, şi în ultima, la CSJ, lucru nemaipomenit în istoria universală a jurisprudenţei! Mă opresc aici, deoarece doar pentru aceste două fapte, Andrei Năstase ar fi trebuit să fie tratat cu respect, nu cu aluzii sumbre la lucruri obscure doar în imaginaţii călătoare.

“A lucrat la ziarul „Glasul (naţiunii)”, una dintre publicaţiile Mişcării de Renaştere Naţională. Ziarul nu mai apare pe hârtie.” Nu doar că a lucrat, am muncit 26 de ani fără întrerupere şi mai sunt încă la datorie, dar, deoarece publicaţia este independentă din punct de vedere editorial, nu ne putem permite tirajarea ei.

“În ultimii ani numele lui a fost legat de deetatizarea şi privatizarea postului municipal de televiziune Euro TV, redenumit ulterior EU TV. În decembrie 2006, coaliţia PCRM-PPCD din Consiliul Municipal Chişinău a decis să înstrăineze prin vânzare cele două instituţii media pe care le fondase. Presa de la acea vreme a scris că postul de radio Antena C ar fi revenit comuniştilor, iar Euro TV – PPCD. Director interimar la Euro TV a fost numit Vasile Năstase. Potrivit foştilor jurnalişti de la EuroTV, Năstase a instituit cenzura, forţându-i-i în cele din urmă să părăsească instituţia. În scurt timp, la Euro TV au venit mai mulţi gazetari apropiaţi PPCD: Sergiu Praporcic şi Igor Burciu (redactor-şef şi redactor-şef adjunct la ziarul Flux).”

Alineatul de mai sus nu este doar tendenţios, ci şi curat murdar! Dacă autorii denigrării mele s-ar fi interesat, aflau de la primărie că încă în 2004 am depus dosarul pentru funcţia de director Euro TV, concurs care nu s-a mai ţinut. Că personal nu am avut nicio tangenţă cu deetatizarea postului în care, pe banii chişinăuenilor, îşi lustruia imaginea primarul Urechean.

Vasile Botnaru, de la Euro TV a fost concediată o singură persoană, soţia domnului Petru Bogatu despre care vom vorbi mai jos. Ştii pentru ce? Pentru că a dat pe post un fragment de 7 minute din cuvântarea lui Voronin pentru a face “dovada” că Euro TV serveşte partidului respectiv!!!

Asta în timp ce la Euro TV au avut loc dezbateri dure despre buletinele găsite în afara secţiilor de vot, ştampilate în dreptul PCRM, şi trimise spre expertizare de mine personal!
Asta în timp ce am retransmis patru posturi TV din România, inclusiv TVR internaţional.
Asta în timp ce Ambasadorul SUA de atunci a declarat că Euro TV a făcut cea mai echidistantă şi profesionistă campanie electorală locală.

Asta în timp ce am promovat pe sticlă mai multe jurnaliste, printre care Stela Popa şi Elena Robu.
Asta în timp ce am relatat, personal, în direct, eliberarea patrioţilor noştri din puşcăriile lui Smirnov.
Ciudată chestie, Europa Liberă nu este interesată să ştie în proprietatea cui sunt astăzi cele două posturi municipale! Antena C a devenit Prime FM şi este în slujba oligarhului Plahotniuc, iar Euro TV a ajuns să fie controlat de către hoţul de miliarde, Ilan Shor! De ce nimeni nu analizează evoluţia în chestiune? De ce nimeni nu vorbeşte de soarta colectivului de la Antena C, alungat de conducerea instalată de Păpuşar?

Interesează pe cineva că atunci în consiliul de administraţie al postului Euro TV se aflau personalităţi marcante ale vieţii publice de astăzi, inclusiv politologul Dan Dungaciu?

Interesează pe cineva că peste cinci luni am plecat din instituţie, după ce i-am schimbat faţa?
“La EU TV, Vasile Năstase a moderat o emisiune „Media Expres”. Atât la această emisiune, cât şi prin politica editorială a postului per ansamblu a făcut campanie pentru PPCD şi PCRM, care formau o coaliţie neoficializată.” Recunosc că unele emisiuni au fost tendenţioase. Dar nu pot să nu amintesc ediţiile în care au participat Dumitru Matcovschi, Eugen Doga, Vitalie Rusu, Vladimir Socor, Petru Vutcărău. Cred că nu trebuia să o prezint în formatul respectiv şi nu pot să nu recunosc că au fost promovate interesele PPCD. Dar nu sunt categoric de acord cu promovarea comuniştilor, pentru că doar răuvoitorii ar putea accepta că valorile româneşti erau împărtăşite de ciracii lui Voronin! Nu regret însă un lucru – că în cadrul emisiunii respective am spus adevărul despre Vlad Filat, contrabandistul. Despre privatizările dubioase pe care le-a dirijat, despre dosarul penal deshis în România pentru contrabanda cu ţigări. Ceea ce spuneam atunci era repudiat de foarte multă lume care a făcut din Filat un idol fals. Acum, însă, lucrurile s-au lămurit. Contrabandistul şi peste zece ani e contrabandist!

„Este de-a dreptul strigător la cer când un „torpilator” al presei libere încearcă să dea lecţii de democraţie. Ar fi bine ca dl Vasile Năstase mai întâi să „întoarcă” poporului postul „Euro TV” şi să se mai intereseze de soarta acelor ziarişti pe care i-a dat afară din motivul că aceştia n-au acceptat s-l slujească pe Voronin, aşa cum le-o cerea”, a scris pe o reţea de socializare Petru Bogatu, fost coleg de baricadă cu Andrei Năstase.”

Alineatul de mai sus este o mostră de denigrare publică şi lipsă totală de profesionalism. Nicio instituţie de presă care se respectă cît de cît nu ar fi debitat asemenea enormităţi.

Să le trecem în revistă.

Nu ai dreptul deontologic să apelezi la opinia lui Petru Bogatu, alias Bogatov, absolventul Şcolii Superioare a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, mercenarul de presă al mai multor politicieni, actualmente al lui Filat, cel puţin din motivul că este într-un evident conflict de interese, deoarece DOAR soţia acestuia a fost demisă de la Euro TV.

De întoarcerea postului Euro TV (şi Antena C!!! V.N) ar trebui să se ocupe justiţia, nicidecum umila mea persoană, care a avut o funcţie de angajat, nu de beneficiar. De minciunile gogonate adunate în doar o simplă propoziţie – că aş fi concediat mai multe persoane şi că politica postului era procomunistă – nici nu e cazul să vorbim, fiind vorba de o enormitate. Cristian Pohrib, Mihai Ghimpu, Vitalie Nagacevschi, Victor şi George Roncea, Dan Dungaciu, iată doar cîţiva “procomunişti” care participau activ la dezbaterile moderate de mine la Euro TV.

“Fost coleg de baricadă cu Andrei Năstase.” Asta chiar e ridicol! Andrei Năstase este reprezentantul unei generaţii care nu s-a înfruptat, asemeni lui Bogatu, din treuca şi ideologia comunistă. În ce priveşte baricada, cele două persoane se află în tranşee diferite. În timp ce Bogatu este exponentul de presă aservită oligarhiei criminale, Andrei Năstase este avocatul demnităţii şi adevărului!
După emisiunea Interpol a Nataliei Morari cu participarea lui Andrei Năstase, unde am fost vizat, i-am cerut dreptul la replică şi mi l-a promis. Apoi l-am sunat pe Vasile Botnaru şi l-am invitat la o dezbatere de presă în Oraşul Demnităţii. A declinat propunerea, evocînd şefii de la Praga. Ca la un fost coleg, i-am zis mai în glumă mai în serios că am fost director de televiziune, nu de penitenciar, cum insinuează unii.

Trecem şi peste asta, am deja imunitate la atacuri mîrşav de exagerate.

Da, nu sunt cheie de biserică, dar nici demon!

Pe parcursul acestor ani am făcut lucruri frumoase, dar şi greşeli.

Mi le asum. E pentru ultima oară cînd reacţionez la tendenţiozitate. E ultima dată cînd răspund mercenarilor partinici, aţîţaţi de filaţi şi plahotniuci să compromită mişcarea protestatară a poporului.

Acum, dacă aş da timpul înapoi, aş şterge din biografia mea episodul Euro TV. Cu bune şi rele.

Restul, aş vrea să rămână la fel!

Vasile Năstase, jurnalist

XS
SM
MD
LG