Linkuri accesibilitate

Membrii CCA au anunțat că vor pune la dispoziția SIS raportul de monitorizare.

Pentru a doua oară în ultimii ani, postul de televiziune Rossia 24, considerat porta-vocea Kremlinului, a fost scos din eter în Republica Moldova printr-o decizie a Consiliului Coordonator al Audiovizualului.

În vreme ce guvernul și parlamentul nu se pot pune de acord asupra combaterii a ceea ce unii numesc „propaganda rusească” prin televiziune, CCA pare mai lipsit de dubii și mai hotărât să acționeze.

Cu unanimitate de voturi membrii CCA au decis să suspende retransmisia postului tv Rossia 24 pe teritoriul Republicii Moldova.

Sancţiunea a fost aplicată pe o perioadă nedeterminată, pana la redresarea stării de lucruri reprobabile, din punctul de vedere al CCA, şi vine în continuarea celei de anul trecut când emisia postului rus de stat a fost suspendată timp de şase luni.

CCA a sancţionat repetat şi alte patru posturi moldovene care retransmit ştiri şi emisiuni ale televiziunilor ruseşti. Posturilor Prime, RTR şi REN TV le-au fost aplicate amenzi maxime de 5400 de lei, iar postul TV 7 s-a ales cu o amendă minimă de 1800 de lei, pentru că, între timp, a decis să nu mai retransmită buletinele de ştiri şi emisiunile informativ analitice din Rusia. Motivul pentru care cele cinci posturi au fost sancţionate este, potrivit CCA, nerespectarea obiectivităţii, echidistanței şi echilibrului în programele retransmise din Rusia. „Știrile conţin mesaje propagandistice şi manipulatorii, fac uz de incitare la ură şi dezbinare interetnică …” se constată în raportul de monitorizare pregătit de CCA, cu trimitere la modul in care este reflectată situaţiei din Ucraina, dar şi la unele ştiri şi reportaje care vizează direct, în context negativ, Republica Moldova. Preşedintele CCA Dinu Ciocan:

„Cu acest raport am demonstrat că lucrurile nu doar că nu s-au schimbat, dar s-au şi agravat foarte tare. Şi cu ochiul liber se vede că în cadrul emisiunilor informative analitice retransmise din Federaţia Rusă se manipulează opinia publică, se face propagandă şi se face un atac la spaţiul informaţional al Republicii Moldova. acest raport este încă un argument că trebuie să fie operate modificările la Codul Audiovizualului şi spaţiul informaţional al Republicii Moldova trebuie securizat.”

Membrii CCA au anunțat că vor pune la dispoziția Serviciului de Informaţii şi Securitate (SIS) raportul de monitorizare, urmând să îl prezinte şi unor instituții responsabile cu securitatea informaţională a statului.

Raportul de monitorizare a CCA vine pe fundalul unor dezbateri aprinse pe marginea unor iniţiative legislative menite să restricţioneze accesul emisiunilor de propagandă ale Rusiei pe teritoriul Moldovei.

Spicherul Adrian Candu a spus ieri că iniţiativele, una a Partidului Democrat, alta a Partidului Liberal, avizată şi de guvern, vor fi trimise pentru examinare unor experți străini.

Iniţiativa PD-ului e sprijinită şi de PLDM, și a fost criticată de mai mulți experţi naţionali care constată că îndărătul declaratei intenții de a securiza spaţiul informaţional autohton se încearcă de fapt promovarea de interese comerciale ale câtorva actori de pe piaţa mediatică din Moldova, şi anume a trustului de media controlat de vicepreşedintele PD Vlad Plahotniuc. De altfel, posturile tv din acest trust, şi anume PrimeTV, PublikaTV, Canal 2 şi Canal 3 au fost sancţionate prin avertizare publică de CCA pentru partizanat politic în favoarea PD, într-un raport de monitorizare separat privind reflectarea campaniei electorale pentru alegerile locale. Alte două posturi, Accent TV şi Ren TV au fost şi ele avertizate pentru că ar favoriza, potrivit expertizei CCA, PCRM şi PSRM.

Arată comentarii

XS
SM
MD
LG