Linkuri accesibilitate

De ce a cerut Andrian Candu servicilor secrete să verifice o investigație jurnalistică în care apare numele său?


Jurnaliștii cred că speakerul vrea să afle sursa informațiilor.

Speakerul Andrian Candu, vizat într-o investigaţie jurnalistică, a cerut mai multor instituţii de drept, printre ele şi serviciului de securitate, să verifice probele invocate de autorii anchetei.

În urmă cu două zile, RISE Moldova, o asociaţie a jurnaliştilor de investigaţie, deconspira într-o anchetă „conexiunile” de la nivelul comunicaţiilor de pe internet între afacerile atribuite de-a lungul timpului politicianului Vlad Plahotniuc. Printre ele – şi cele patru televiziuni despre care se crede că ar fi controlate de democrat - Publika TV, Prime TV, Canal 3 și Canal 2.

Numele preşedintelui parlamentului, Andrian Candu, fusese invocat de câteva ori în investigaţie ca fiind „reprezentant legal” al unei companii cipriote deţinătoare a

acelor patru posturi TV.

Un subtitlu din investigaţia respectivă sună în felul următor: „Candu, „proprietar” la Publika prin procură”, cuvântul „proprietar” fiind luat de autori între ghilimele.

Preşedintele parlamentului crede că investigaţia avansează concluzia greşită precum că el ar fi proprietar al acestei instituții media.

În loc să meargă în judecată, însă, cum spun juriştii că ar fi fost firesc să acţioneze, speakerul a anunţat că a sesizat patru instituţii ale statului - Procuratura Generală. Centrul Naţional Anticorupţie, Centrul Naţional de Integritate şi Serviciul de Informaţii şi Securitate, ca acestea…: „…să investigheze dacă este adevărat sau nu, în baza tuturor faptelor şi documentelor, ba mai mult, să solicite contribuţia celor de la RISE, cu toată informaţia pe care o au ei, în aşa fel ca în cel mai scurt timp posibil, ele să vină cu rezultatele investigaţiei.”

Reacţia autorilor investigaţiei nu s-a lăsat aşteptată. Ei i-au sugerat, într-o notă, speaker-ului să citească atent investigaţia şi actele alăturate, pentru că ele s-ar referi la altceva decât pretinde preşedintele parlamentului.

Solicitat de noi, Iurie Sanduţa, directorul RISE Moldova, ne-a spus că impresia sa este că intenţia speaker-ului e să afle sursa de informare a autorilor anchetei:

„Titlul la care face dumnealui referire este de fapt o figură de stil. De aceea şi am scris „prin procură”, iar în text am scris clar că este reprezentant legal al OTIV, nicidecum nu am scris că ar fi şeful sau patronul acestor televiziuni. Iar reacţia domniei sale ar fi bună dacă ar spune: vrem să demonstrăm cine este de fapt patronul. Dl Candu a reprezentat OTIV în baza mai multor tipuri de procuri. Câteva le publicăm chiar pe site. Pot fi văzute. Avem şi alte documente, pe care nu le-am publicat, pentru că am avut în jur de o mie. Impresia noastră este că scopul domniei sale e să vadă exact de unde avem noi aceste documente.”

Nu au mers totuşi nepermis de mult cu judecăţile de valoare jurnaliştii de la RISE? Am întrebat-o pe Cornelia Cozonac, directoare Centrului de Investigaţii Jurnalistice de la Chişinău, care a urmărit cu atenţie întreaga poveste:

„Investigaţia este foarte bine documentată. În cazul legat de preşedintele parlamentului, jurnaliştii nu au declarat tranşant că el este proprietarul, ci au pus cuvântul între ghilimele tocmai pentru a arăta că există anumite conexiuni. Dar ei nu au indicat direct asupra faptului că Candu ar fi proprietar. Investigaţia are suficiente dovezi că există o anumită legătură. Jurnaliştii de investigaţie au libertatea de a face anumite supoziţii, dacă la baza lor stau documente clare. Ceea ce au arătat e legătura între Plahotniuc şi instituţiile media, în care exista la o anumită etapă şi implicarea preşedintelui parlamentului, finul de cununie al politicianului.”

Concluzia şefei de la CIJ este că dacă se plângea în judecată, speakerul ar fi avut şanse mari să-i fi fost respins demersul ca fiind neîntemeiat, iar faptul că a apelat la instituţiile represive deconspiră mai degrabă o intenţie de intimidare din partea demnitarului, chiar dacă reacţia sa este salutară măcar pentru faptul că există, în condiţiile în care cei mai mulţi demnitari preferă să nu răspundă în nici un fel acuzaţiilor formulate de presă.

Arată comentarii

XS
SM
MD
LG