Linkuri accesibilitate

Experţii spun că majoritatea instituţiilor media analizate reflectă partizan campania şi nu asigură pluralismul de opinie.

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a publicat astăzi primul raport de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile locale. Experţii spun că majoritatea instituţiilor media analizate reflectă partizan campania şi nu asigură pluralismul de opinie.

Comportamentul mass-media în campania electorală pentru alegerile locale nu diferă prea mult de cel din scrutinul parlamentar din toamna anului trecut, constată experţii. Monitorizând timp de două săptămâni cinci posturi TV şi cinci portaluri online experţii au ajuns la concluzia că majoritatea din ele favorizează direct sau mai subtil anumite partide şi candidaţii electorali ale acestora. Despre alte concluzii aflăm de la directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu:

Nadine Gogu

Nadine Gogu

„Majoritatea mass-media monitorizate a eşuat să asigure pluralismul de opinie şi au promovat intens agenda politică a unor candidaţi în alegerile locale. O mare parte din materialele controversate nu au asigurat echilibru surselor şi nu au prezentat ambele părţi implicate în conflict. Toate mass-media nu s-au preocupat de educaţia electorală a alegătorului. Toate mass-media nu au asigurat un echilibru în ceea ce priveşte egalitatea de gen.”

Toate cele cinci posturi TV monitorizate, şi anume TV7, Prime TV, Canal 2, Moldova 1 şi Accent TV, au depus la CCA declaraţii prin care se angajează să reflecte echitabil, echilibrat şi imparţial campania electorală aşa cum prevede legislaţia. Cel puţin în principalele buletine de ştiri cele cinci posturi TV nu respectă pe deplin angajamentele asumate, constată experţii. Bunăoară, TV7 nici măcar nu include subiectele electorale la o rubrică specială aşa cum obligă legislaţia, se arată în raport. Directorul Asociaţiei Presei Electronice, Ion Bunduchi atrage atenţia că patru din cele cinci televiziuni analizate nu au indicat intervalul maxim de timp oferit subiectelor electorale, excepţia fiind postul public de televiziune, Moldova 1, care a stabilit o durată maximă de 40 de secunde:

Ion Bunduchi

Ion Bunduchi

„Dacă ne-am lua asemenea angajamente, atunci ar fi respectarea principiilor de echitate şi echilibru. În caz contrar dăm dovadă de favorizare sau defavorizare a cuiva, dacă despre cineva vorbim mai lung, iar despre altcineva – mai scurt. Analizând modul în care sunt realizate rubricile speciale „Electorala 2015” sau „Alegeri locale 2015” peste tot am atestat lipsa abordării cu respectarea principiilor de echitate şi de echilibru. Durata subiectelor electorale diferă foarte mult. De aici vine şi recomandarea: să ne învăţăm să ne asumăm unele angajamente şi să le respectăm.”

Câteva materiale difuzate de posturile care ar aparţine democratului Vlad Plahotniuc, PrimeTV şi Canal 2, au fost calificate de expertul Ion Bunduchi drept „propagandă curată” în favoarea PD, unul din partide care a încercat recent să interzică propaganda străină prin lege, remarcă Ion Bunduchi:

„Propaganda internă nu este mai puţin nocivă decât cea externă. Haideţi întâi să ne debarasăm de propaganda noastră din interior. Asta ar fi una din recomandări. Şi a doua ar fi – atunci când utilizăm frecvenţe terestre care sunt patrimoniu naţional şi nu de partid atunci trebuie să lucrăm pentru întreaga naţiune şi nu pentru partid.”

CCA care a anunţat că monitorizează 13 posturi TV cu acoperire naţională, nu şi-a prezentat deocamdată observaţiile privind activitatea acestora.

Arată comentarii

XS
SM
MD
LG