Linkuri accesibilitate

O nouă anchetă reportericească despre „conexiunile” politicianului Vlad Plahotniuc şi afacerile ce i-au fost atribuite.

În Republica Moldova, au existat până acum tot felul de speculaţii referitoare la numeroasele afaceri, inclusiv media, ale vice-preşedintelui Partidului Democrat, Vlad Plahotniuc, considerat şi finanţator al acestei formaţiuni. O anchetă reportericească publicată astăzi de RISE Moldova - instituţie specializată în investigaţii jurnalistice ce s-au bucurat până acum de rezonanţă – aduce dovezi ale legăturilor dintre acest politician şi afacerile ce i-au fost atribuite.

Jurnaliştii de investigaţie de la RISE Moldova spun că au apelat la suportul unor specialişti IT pentru a analiza adrese de IP, servere și adrese de E-mail folosite de companiile atribuite politicianului Vlad Plahotniuc – în jur de o mie de astfel de resurse. Ceea ce au stabilit s-ar putea rezuma la următoarea constatare: pe internet, toate sunt în legătură directă.

Cum anume? Folosesc acelaşi server, spun autorii, şi acesta e serverul companiei Finpar Invest SRL.

Fondată în 1993, cu afaceri în special imobiliare, compania a avut de-a lungul timpului în calitate de acționari și reprezentanți rude şi apropiaţi ai politicianului Vlad Plahotniuc - soţia acestuia, sora, dar şi finul de cununie, Andrian Candu, acum președinte de Parlament, mai arată ancheta.

Adresa de server a acestei companii, deţinătoare a unui şir impresionant de proprietăţi în Chişinău ( printre ele multe aflate de-a lungul timpului în centrul unor scandaluri mediatice, cum ar fi hotelul „Codru”, hotelul „Nobil”, dar şi cafeneaua „Guguţă” din Grădina Publică Ştefan cel Mare sau fostul restaurant „Ghiocel Dalb” și cele două insule de pe Lacul „La izvor”) e folosită ca punte de legătură între domeniile şi adresele de e-mail atât ale Partidului Democrat, cât şi ale Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din Moldova, companiei de pază particulară Argus – S, clubului de noapte DRIVE, salonului de masaj NobilSPA sau salonului de frumusețe Dessange, au constat jurnaliştii. Pe acelaşi server îşi stochează informaţia şi instituţiile din trustul media ce se bănuieşte că i-ar aparţine democratului - „General Media Group”, din care fac parte Publika TV, Prime TV, Canal 3 și Canal 2.

Studiind acte obţinute de la Camera Înregistrării de stat, autorii investigaţiei mai scot la iveală un aspect: legăturile cu afacerile politicianului ale mai multor personalităţi care ocupă acum funcţii importante în stat. Andrian Candu este doar un exemplu. Actualul speaker a reprezentant juridic, din decembrie 2010 şi până în anul 2014, o companie olandeză - OTIV Prime Real Estate BV – unica asociată la Finpar Invest SRL pomenită mai sus. Un alt nume cunoscut, cel al actualului şef de la Inspecţia de Stat în Construcţii, Ghenadie Sajin, apare în actele obţinute de autorii anchetei în calitate de administrator al aceleiaşi companii începând cu anul 2010, după ce aceasta fuzionase prin absorbţie cu firma ce tocmai intrase în posesia fostei cafenele „Guguță”.

Directorul RISE Moldova, Iurie Sanduţa, spune că este pentru prima dată când jurnaliştii de investigaţie de la RISE au analizat acest gen de legături, de pe internet, şi se bucură că nu fără succes:

„Încercam să aflăm mai multe despre celebra companie Finpar Invest, care se ocupă cu imobiliarele şi deţine mai multe proprietăţi de lux în Chişinău. Am început documentarea inclusiv pentru că ne deranja când în articolele de presă se tot spunea: presa a spus, se vehiculează în presă etc… Am zis hai să adunăm dovezi. Ne-a luat patru luni. Am găsit această legătură între serverul Finpar Invest şi vreo 20 de instituţii, inclusiv mass-media afiliate lui Vlad Plahotniuc. Domeniile şi adresele de mail ale acestor instituţii au spaţiu de stocare anume pe acest server. Anterior în investigaţiile noastre nu făceam aceste legături cu serverele. Probabil e şi o scăpare a lor că au folosit acelaşi server.”

Fiind o preocupare mai veche a instituţiilor media de la Chişinău, transparentizarea proprietăţii în audiovizual a devenit şi mai necesară odată cu înregistrarea unor semne clare de monopolizare a instituţiilor audiovizualului care acum sunt deţinute în special prin interpuşi şi companii offshore. Unul dintre patronii bănuiţi ai unui vast imperiu mediatic e şi democratul Vlad Plahotniuc. Doar că restricţia legală, care obligă proprietarii de televiziuni şi radiouri să se autodenunţe, deşi a fost decisă la începutul actualei sesiunii parlamentare, va intra în vigoare doar din noiembrie, urmare a deciziei aceloraşi legiuitori.

L-am întrebat pe Dinu Ciocan, preşedinte al CCA, ce şanse există ca legea despre transparenţa proprietarilor să-şi atingă scopul, în condiţiile în care e criticată că n-ar conţine un mecanism clar de sancţionare a celor ce vor evita s-o respecte:

„Vom putea să ne dăm seama dacă va funcţiona atunci când vom primi datele. Declaraţiile se vor face pe proprie răspundere şi vor putea fi verificate. Şi vor exista şi sancţiuni. Cele care se conţin deja în cod: avertizare, retragerea dreptului de a difuza publicitate, retragerea licenţei.”

De aici şi valoarea mare pe care o atribuie acestei investigaţii experţii media ce optează pentru cunoaşterea proprietarilor adevăraţi de televiziuni şi radiouri, ceea ce ar duce, la părerea lor, la un impact mai redus al manipulării prin intermediul presei.

Arată comentarii

XS
SM
MD
LG