Linkuri accesibilitate

Un grup de studenți de la o universitate americană încearcă să verifice prin metode științifice dacă RT practică dezinformarea.

Televiziunea finanțată de Kremlin, RT, este acuzată deseori în Statele Unite că ar practica dezinformarea, iar principalul diplomat american a numit-o „megafon de propagandă”. Un grup de studenți de la o universitate americană încearcă să verifice prin metode științifice dacă aceste păreri sunt justificate. Relatarea corespondentului nostru Carl Schreck este prezentată în rezumat de Alexandru Eftode.

Lansată în 2005 cu denumirea Russia Today, televiziunea RT spune că are misiunea să ofere „o perspectivă de alternativă asupra principalelor evenimente globale și familiarizează audiența internațională cu punctul de vedere rusesc”.

RT a fost criticată intens de oficialități din Statele Unite și Uniunea Europeană pentru reflectarea distorsionată a anexării Crimeii de către Rusia și a conflictului armat dintre Kiev și separatiștii pro-ruși, în estul Ucrainei.

Secretarul de Stat american John Kerry descria postul în aprilie trecut drept „megafon de propagandă” folosit de Kremlin pentru a promova „invențiile președintelui Putin despre ceea ce se întâmplă pe teren” în Ucraina.

Redactoarea șefă a televiziunii RT, Margarita Simonyan a răspuns atunci, exprimându-și „surprinderea” că oficialul american „n-are altă grijă decât postul nostru de televiziune”.

De la acel schimb de replici, a trecut aproape un an, mulți i-au pus televiziunii eticheta de „braț propagandistic al Kremlinului” și și-au luat de-o grijă, iar RT a continuat să emită ca mai înainte.

A căpătat o audiență semnificativă, dar nimeni n-a studiat cum se cuvine ce emite RT, a spus Europei Libere, Paula Lem, studentă la Columbia University Graduate School of Journalism, o facultate de jurnalism de la New York.

„Dacă te uiți pe cifre și vezi câtă lume se uită de fapt la RT, descoperi că, în ciuda etichetelor puse în lumea academică occidentală sau în cercurile de politică externă de la Washington, RT are în mod limpede o audiență semnificativă. Dar nimeni n-a luat de fapt arșinul să măsoare ce face televiziunea. Și ne-am gândit că cineva ar trebui să o facă.

Paula Lem și vreo alți zece studenți au lansat luna aceasta un blog numit „RT Watch” http://rtwatchcuj.tumblr.com/. Studenții au disecat deja o mulțime de reportaje video sau articole online, dar nu și-au încheiat încă studiul.

Casey Michel învață la Institutul Harriman pentru Studii Ruse, Eurasiatice și Est Europene al aceleiași universități de la New York și ia parte la proiectul de cercetare.

„Când aduci vorba despre RT în vreo discuție, există mereu un reflex de respingere. Chiar și eu am avut această reacție în trecut. Ceea ce încercăm să explorăm în următoarele câteva săptămâni este dacă există vreo bază reală pentru aceasta, dacă anume acesta trebuie să fie răspunsul firesc al celor care sunt abordați de RT sau rugați să vorbească la RT”.

Cercetarea se face în cadrul unui curs predat de Ann Cooper, reputata corespondentă americană de politică externă care relata de la Moscova în anii 1980 pentru postul public de radio NPR.

„Cred că multă lume a auzit de RT, poate unii s-au uitat o dată de două ori la această televiziune. Dar ceea ce știu despre ea se rezumă probabil la eticheta de braț propagandistic al Kremlinului pe care au întâlnit-o în articole din presa consacrată. Cred că aceste articole aduc argumente convingătoare în sprijinul etichetei. Dar cred și că tabloul este mai complex decât atât”, a mai declarat Europei Libere Ann Cooper.

XS
SM
MD
LG