Linkuri accesibilitate

Din cele zece portaluri mass-media online monitorizate patru dau dovadă de corectitudine jurnalistică şi respectă normele deontologice.

Un prim raport de monitorizare a presei în campania electorală constată o înrăutăţire a situaţiei la capitolul echidistanţă şi corectitudine: partizanatul politic s-a accentuat, majoritatea instituţiilor media favorizând direct sau mai subtil anumiţi concurenţi electorali. Raportul a fost realizat de trei asociaţii de media: Asociaţia Presei Independente (API), Asociaţia Presei Electronice (APEL) şi Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), care au monitorizat 35 de instituţii media (Tv, radio, ziare şi presa online).

Majoritatea instituţiilor de presă monitorizate de organizaţiile de media reflectă selectiv campania electorală. Concurenţii în cursa parlamentară sunt prezentaţi în lumină, fara a se ascunde simpatiile sau antipatiile. Datele raportului de monitorizare confirmă, spun experţii, constatările anterioare care indică concentrarea presei la două poluri politice. Atât la posturile de radio, cât şi la cele de televiziune monitorizate cei mai mediatizaţi şi favorizaţi sunt reprezentanţii PLDM şi PD. Ultimii sunt lideri incontestabili la apariţiile televizate, fiind urmaţi la o distanţă semnificativă de liberal-democraţi.

Printre cele 12 televiziuni monitorizate două aparţin liberal democratului Chiril Lucinschi. Este vorba de N4 şi TV7 care, potrivit raportului, asigură în mare parte pluralismul de opinii, favorizând subtil PLDM. Alte patru posturi de televiziune monitorizate Canal 2, Canal 3, Prime TV şi Publika TV, considerate a fi controlate de democratul Vlad Plahotniuc favorizează direct şi masiv reprezentanţii PD.

Petru Macovei

Petru Macovei

Directorul Asociaţiei Presei Independente, Petru Macovei, spune: „Lucru care se poate vedea şi cu ochiul neînarmat este că televiziunile din trustul care simpatizează deschis PD - şi este vorba despre trustul despre care se ştie că este proprietate a lui Vladimir Plahotniuc primvicepreşedintele al PD - aceste televiziuni din păcate nu asigură suficient pluralism în emisiunile şi în ştirile pe care le fac sunt reflectate preponderent evenimentele organizate de acest partid, cu protagonişti, surse din acest partid. acţiunile organizate de alţi concurenţi electorali sau sunt trecute cu vederea sau sunt reflectate foarte şi foarte succint.”

La postul public de televiziune Moldova 1, experţii remarcă o uşoară favorizare a PD şi PLDM în proporții egale. Aceeaşi tendinţă este atestată şi la radiodifuzorul public Radio Moldova. Un alt post de radio monitorizat, Radio Plai, favorizează uşor PD, iar Vocea Basarabiei, exceptând emisiunile preluate de la Europa Libera, favorizează masiv PLDM în ştiri, dar şi la capitolul publicitate electorală.

Un pronunţat caracter de reflectare selectivă a campaniei electorale se remarcă şi la cele opt ziare monitorizate, spune Petru Macovei:

„Presa scrisă are concurenţi electorali, partide pe care le simpatizează. Aceste partide sunt prezentate preponderent în context neutru, dar şi pozitiv. presa scrisă are şi concurenţi electorali, partide care nu îi sunt simpatici şi aceştia sunt prezentaţi în context negativ sau sunt trecuţi în tăcere.”

Reflectând campania în baza simpatiilor politice, Nezavisimaia Moldova favorizează direct sau prezintă în context pozitiv PCRM, Panorama şi Vesti Găgăuzii – Partidul „Patria” a lui Renato Usatâi, Moldova Suverană şi Ziarul Naţional – PLDM, Timpul – PDM, Jurnal de Chişinău favorizează subtil PLR, iar Komsomolskaia Pravda are câţiva favoriţi - PDM, Partidul Patria şi PSRM. Experţii remarcă că majoritatea acestor gazete prezintă dezechilibrat doar dintr-o singură sursă subiecte conflictuale. Bunăoară, Nezavisimaia Moldova în nici unul din cele 29 de articole conflictuale nu a prezentat opinia părţii acuzate. Iar materialele făcute la comandă politică nu sunt tot timpul marcate ca publicitare în acest ziar.

O situaţie mai bună se atestă la mass-media online. Din cele zece portaluri monitorizate cel puţin patru dau dovadă, spun experţii, de corectitudine jurnalistică şi respectă normele deontologice. Este vorba de Newsmaker.md, unimedia.info, deschide.md şi realitatea.md. La polul opus se plasează trei portaluri Moldova24.info, OMG.md, care promovează masiv Partidului Patria a lui Renato Usatâi, şi prezintă în contexte negative PD şi PLDM şi Jurnal.md care la fel defavorizează clar PDM, prezentând preponderent negativ şi reprezentanţii PCRM, PLDM, iar în unele cazuri şi Partidul Patria lui Renato Usatâi.

Potrivit lui Petru Macovei: „Sperăm ca instituţiile mass-media care sunt vizate să-şi corecteze comportamentul editorial. Dacă în următoarele rapoarte vom constata că această tendinţă continuă, sigur că o să apelăm la CCA pentru că există regulament aprobat de CEC privind reflectarea campaniei valabil pentru TV şi radio. Dacă vor exista cazuri foarte grave de manipulare informaţională în presa scrisă sau în online rămâne de văzut cum se va proceda, poate se autosesizează Consiliul de Presă din Moldova. ”

Petru Macovei spune că din rezultatele primei monitorizări se poate observa că presa din Moldova a devenit tot mai partizană, dar şi mai inventivă la capitolul tehnicilor de promovare subtilă a anumitor politicieni:

„Deja putem remarca faptul că acoperirea mediatică este mult mai partizană politic cu metode mai subtile. În campaniile precedente se acţiona din topor, cu metode tradiţionale foarte clare, bunăoară cum o făcea NIT. Acum se acţionează cu nişte metode mai subtile de gen de promovare, de reflectare care aparent este pluralistă în realitate însă are loc o promovare în context electoral a unor actori în această campanie. Se aplică nişte metode subtile de promovare a concurenţilor electorali şi acest lucru din punct de vedere deontologic confirmă o agravare a situaţiei.”

În opinia experţilor raportul de monitorizare care a inclus 35 de instituţii media reprezentative atât geografic, cât şi lingvistic reflectă în miniatură starea generală a pieţii mediatice moldoveneşti.

XS
SM
MD
LG