Linkuri accesibilitate

Un nou raport de monitorizare realizat de Asociaţia Presei Independente.

Asociaţia Presei Independente (API) a lansat, joi, un nou raport, al doilea la număr, despre cum manipulează opinia publică unele instituţii media din Moldova. 12 din cele mai populare instituţii media au fost monitorizate în perioada mai-iulie. Autorii au ajuns la concluzia că toate instituţiile monitorizate au folosit, mai mult sau mai puţin, tehnici de manipulare.

În vizorul monitorizării realizate de API au fost şapte posturi de televiziune: Moldova 1, Prime TV, Publika TV, Jurnal TV, Accent TV, ProTv şi TV7; trei ziare (versiunea online) Timpul, Ziarul Naţional şi Komsomoliskaya Pravda şi două portaluri OMG.md şi Jurnal.md. Autorii studiului de caz spun că toate cele 12 instituţii monitorizate au recurs la anumite tehnici mai mult sau mai puţin manipulatorii atunci când au reflectat cele mai relevante evenimente de interes public din perioada mai – iulie. Cele mai uzuale procedee de manipulare au fost, potrivit raportului, selectarea şi filtrarea informaţiilor difuzate pornind de la simpatiile sau antipatiile faţă de anumiţi actori politici, exacerbarea faptelor şi mimarea pluralismului de opinie. Directorul API, Petru Macovei:

„Nu am intrat încă în campania electorală, dar concentrarea proprietăţii pe piaţa mass-media din RM este de aşa natură încât instituţiile mass media care sunt controlate cu interese în domeniul politicului utilizează tehnici de manipulare unii o fac cu bună ştiinţă, alţii poate din lipsă de profesionalism.”

Experţii au analizat cum au fost reflectate şapte cele mai importante evenimente din perioada de referinţă, două dintre care au fost difuzate mai mult sau mai puţin de toate instituţiile media monitorizate. Este vorba despre disensiunile din sânul PCRM şi semnarea acordului de Asociere. Referindu-se la ultimul iată ce remarcă experta Nadine Gogu:

„Reflectarea a fost în funcţie de politica editorială a mass-media. o mare parte din media, acele care au susţinut vectorul integrării europene a RM l-au reflectat din perspectiva lucrurilor pozitive. Sursele au fost selectate astfel încât să prezinte lucrurile doar din perspectivă pozitivă, dar au rămas în afara acestor ştiri reprezentanţii partidelor de opoziţie care nu susţin integrarea europeană.”

Nadine Gogu

Nadine Gogu

În contrast instituţiile media, susţinătoare a vectorului eurasiatic, omg.md şi accent.tv au difuzat mesaje antieuropene. Nadine Gogu mai observă că câteva posturi TV au atribuit meritele pentru semnarea Acordului de Asociere anumitor forţe politice. PublikaTV şi PrimeTV, despre care se spune că ar aparţine democratului Vlad Plahotniuc, au sugerat că semnarea Acordului de asociere a fost posibilă aproape exclusiv datorită eforturilor PD. Iar postul liberal-democratului Chiril Lucinschi, TV7, a atribuit, la rândul său, meritele PLDM-ului. Aceeași tendinţă a fost remarcată şi la difuzarea mesajelor de felicitare a politicienilor constată Petru Macovei:

„TV7 a difuzat doar o singură ştire în care liberal-democraţii felicită populaţia RM cu ocazia semnării Acordului de Asociere. Prime şi Publika - din perspectiva PD. Iarăşi este o selectare a informaţiilor din perspectiva simpatiilor sau antipatiilor faţă de anumiţi actori politici.”

Cât priveşte disensiunile din sânul PCRM, postul Prime TV nu a inclus în ştiri acuzaţiile unor comunişti care sugerau că democratul Vlad Plahotniuc ar încerca să dezbine şi să distrugă PCRM. Iar Publika TV a pomenit doar într-o singură ştire acest element prezentându-l ca unul secundar. Portalul apropiat opoziţiei comuniste Omg.md a reflectat acest eveniment exacerbând faptele şi sugerând că în PCRM nu se întâmplă nimic grav, iar televiziunea apropiată PCRM Accent.tv practic a evitat să-l reflecte.

Iată ce recomandă autorii raportului instituţiilor media. Petru Macovei:

Petru Macovei

Petru Macovei

„Trebuie să fie respectată deontologia profesională. Să fie oferit spaţiu pentru exprimarea mai multor opinii din diferite perspective. Să ţine cont de convingerile politice ale telespectatorilor, cititorilor, utilizatorilor de internet care sunt diferite. Să reflecte veridic şi echidistant evenimentele fără a deforma sensul realităţii şi să renunţe la filtrarea informaţiilor.”

Raportul de monitorizare a instituţiilor media lansat astăzi este deja al doilea realizat de API. În primul raport experţii au analizat optica de abordare a evenimentelor din Ucraina adoptata de cinci posturi de televiziune ruseşti retransmise în Moldova. Autorii ajunseseră la concluzia că cele cinci posturi au manipulat publicul, prezentând distorsionat informaţiile. Concluzii similare s-au regăsit şi într-o monitorizare separată realizată de instituţia ce reglementează piaţa audiovizuală CCA. În consecinţă, două posturi (TV7 şi PrimeTV) au fost avertizate, alte două (RTR-Moldova şi RENTV) - amendate, iar Rossia 24 a fost suspendată până la începutul anului viitor.

XS
SM
MD
LG