Linkuri accesibilitate

Peisajul media de la noi lucrează în proporție de 80% împotriva R.Moldova, sabotează demersul pro-occidental al actualei guvernări.

Consiliul Coordonator al Audiovizualului a suspendat retransmiterea unui post TV de la Moscova, Rossia 24, pe motiv că ignoră legislația Republicii Moldova, încalcă articolul 10 al Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, face propagandă agresivă, minte și manipulează opinia publică în legătură cu evenimentele din Ucraina. În același timp, au fost avertizați și amendați și alți radiodifuzori locali care retransmit televiziuni rusești: Prime, TV 7, REN Moldova și RTR Moldova. Este primul caz din 1991 încoace când este suspendată activitatea unei structuri rusești din audiovizualul moldovean, deși această decizie trebuia luată cu mulți ani în urmă. Pentru că din punct de vedere mediatic – spun analiștii și destui oameni politici de la noi - Moldova nu și-a căpătat independența față de Rusia.

E un tablou complet anormal. Moldova are aspirații europene, a semnat Acordul de Asociere, care a fost ratificat de Parlament și a început să fie votat și de legislativele țărilor-membre, dar ceea ce i se livrează zilnic consumatorului de presă autohton este un torent propagandistic antieuropean. Când nu e vorba de știri, reportaje și așa-zise emisiuni analitice, mesajul antioccidental se insinuează prin programe de divertisment, prin filme și seriale sovietice, care proslăvesc comunismul, prietenia dintre poporul rus și minoritățile etern recunoscătoare ale imperiului. Așa se explică simpatiile pro-Est ale multor cetățeni moldoveni, popularitatea lui Putin și frica irațională de NATO. Anexarea Crimeii, războiul cu mii de morți din estul Ucrainei sunt percepute de basarabenii îndoctrinați ca un act de legitimă apărare a minorității rusofone, susținute de Moscova, în fața „guvernul fascist de la Kiev”.

Peisajul media de la noi lucrează în proporție de 80%, spun ONG-urile specializate, împotriva Republicii Moldova, sabotează demersul pro-occidental al actualei guvernări. Asta în timp ce televiziunea publică a unei țări europene, România, a cărei limbă este „întâmplător” și limba de stat a Republicii Moldova, e retransmisă selectiv și nu acoperă întreg teritoriul național, întrucât frecvența pe care emitea a fost pierdută pe timpul comuniștilor, iar noua putere a încercat să „rezolve” problema prin scheme și înțelegeri frauduloase. Așa se întâmplă că mesajele TVR-ului, care promovează agenda europeană, transmite știri despre anchete împotriva unor moguli media detestabili, informații despre foști înalți demnitari condamnați la închisoare pentru că au furat statul, nu ajung la cunoștința publicului din Moldova, care suferă exact de pe urma aceluiași flagel al corupției acoperite de o justiție ineficientă sau complice.

Curățarea spațiului informațional de propaganda rusească are nevoie de o voință politică fermă – așa cum și operațiunea antiteroristă din estul Ucrainei

Curățarea spațiului informațional de propaganda rusească are nevoie de o voință politică fermă ...

era să se împotmolească, dacă cineva n-ar fi luat taurul de coarne, n-ar fi abandonat jumătățile de măsură. Politicieni din arcul guvernamental, cu afaceri în audiovizual, vor trebui să caute soluții pentru a nu pune instituțiile statului în situații jenante, slăbindu-le capacitatea de a face ordine în domeniu. Și, desigur, să nu submineze credibilitatea propriilor partide înaintea alegerilor din noiembrie.

Decizia CCA a provocat protestele virulente ale taberei pro-ruse. Culmea este că libertatea de exprimare și încălcarea pluralismului de opinie sunt invocate demagogic acum de cei care nu respectă aceste valori și criterii în emisiunile lor. Posturile de propagandă de la Moscova își amintesc de pluralismul de opinie doar atunci când sunt lezate interesele Kremlinului.

Republica Moldova își dorește altceva decât regimul autoritar din Rusia și ar trebui să-și ia în serios opțiunile: și oamenii politici, și funcționarii de stat, și cetățenii de rând.

Arată comentarii

XS
SM
MD
LG