Linkuri accesibilitate

Ministerul rus de interne a început verificările în legătură cu suspiciunile de excrocherie împotriva ilustrului jurnalist rus, Alexei Venediktov, care înclină către opoziţie.


Ministerul rus de Interne a început verificările în legătură cu suspiciunile de excrocherie împotriva ilustrului jurnalist rus, Alexei Venediktov. Verificările au fost puse la cale la iniţiativa unui politician. Simpatizanții lui Venediktov consideră că la mijloc este fie o vendetă, fie un atac la adresa surselor mass media libere. Relatarea corespondentei Europei Libere Claire Bigg este rezumată de Lina Grâu.

Redactorul-şef al postului de radio cu afinități pentru opoziţie „Eho Moskvî”, cunoscutul jurnalist rus Alexei Venediktov a intrat în verificări fiind suspectat de excrocherii cu sume mari de bani ţinând de un proiect media în care au fost implicate fonduri de mai multe milioane de dolari.

Ministerul de Interne a declarat că va verifica contractul din anul 2011, prin care Sberbank a investit 20 milioane dolari în site-ul PublicPost.

Partenerii lui Venediktov în acest proiect, care nu mai există, au fost Sberbank şi agenţia de ştiri de stat Interfax.

Solicitarea pentru această verificare a venit la începutul acestui an de la preşedintele Partidului Alianţa Verzilor – Partidul Popular, Oleg Mitvoli. Potrivit lui, banii au venit pe contul firmei proprietarul căreia este Venediktov.

Potrivit lui Mitvoli, care, la rândul său, este acționar la Sberbank, operaţiunea dubioasă a adus prejudicii financiare băncii.

El îl mai acuză pe jurnalist de delapidarea a jumătate din suma alocată de Sberbank.

„Aş vrea să remarc şi fertilitatea cu care a măritat în jur de 10 milioane dolari pentru bancheturi şi salarii imense plătite angajaţilor săi”, a declarat Mitvoli pe 27 mai cotidianului Izvestia. „Eu cred că (în curând) va urma intentarea unui dosar penal”.

Cererea inițială de verificare a lui Mitvoli a fost susţinută de deputatul Dumei de Stat din partea fracţiunii partidului de guvernământ „Rusia Unită”, Alexandr Sidiakin.

Potrivit lui Sidiakin, el a trimis un demers oficial la Procuratura Generală cu solicitarea de a ancheta tranzacţia dintre Sberbank şi firma lui Venediktov.

Site-ul PublicPost, care posta publicaţii atât ale jurnaliştilor profesioniști, cât şi ale simplilor utilizatori ai internetului, a fost închis pe neașteptate în iulie 2013.

Redactorul site-ului, Natalia Konpadova, a plasat atunci pe pagina sa de FB o declaraţie în care a calificat închiderea site-ului drept un act politic de răzbunare pentru publicarea unui anumit articol, fără să precizeze la care articol se referă.

Nici Venediktov, nici Sberbank nu reacţionează în niciun fel la acuzaţiile legate de finanţarea site-ului PublicPost. Pe 27 mai Venediktov a declarat, laconic, pe Twitter: „Liderul verzilor speră să câştige ceva, hahahaha”.

Însă câţiva dintre adepţii jurnalistului s-au ridicat cu fermitate în apărarea acestuia şi spun că jocul care se face este unul necinstit.

De exemplu, ilustrul apărător al drepturilor omului, Lev Ponomariov este de părere că verificarea nu este altceva decât încă o parte dintr-o campanie care se tot amplifică, îndreptată împotriva surselor mass media libere.

„A început hăituirea unuia dintre cele mai populare posturi de radio „Eho Moskvî”, a scris Popomariov încă în luna februarie, când Mitvoli şi-a adresat demersul cu privire la cercetarea penală. „Fac apel către toţi acei care ţin la libertatea cuvântului, care ţin la demnitatea umană să-şi exprime public solidaritatea cu postul de radio „Eho Moskvî””.

S-ar putea ca Mitvoli să aibă faţă de Venediktov şi alte pretenții personale.

Acuzaţiile sale de excrocherie la adresa lui Venediktov au venit la două zile după publicarea pe site-ul „Eho Moskvî” a unui material care mărturisește despre plagiatul strigător la cer din teza de doctorat a deputatului.
XS
SM
MD
LG