Linkuri accesibilitate

Cazul David Satter


Demonstranți pro-europeni la Kiev, la 24 decembrie 2013, la prezentarea filmului despre Rusia realizat de ziaristul american

Demonstranți pro-europeni la Kiev, la 24 decembrie 2013, la prezentarea filmului despre Rusia realizat de ziaristul american

D. Satter: „Tot ceea ce am făcut, am făcut conform instrucțiunilor Ministerului Afacerilor Externe rus”.



Autoritățile ruse i-au interzis intrarea în Rusia pe o perioadă de cinci ani jurnalistului David Satter, consilierul postului nostru, Radio Europa Liberă/Libertatea (RFE/RL).

Ministerul Afacerilor Externe al Rusiei a difuzat marți o declarație despre motivele din care lui Satter i-a fost refuzată viza pentru revenirea în Rusia, spunând că acesta ar fi comis „violări grosolane ale legislației ruse despre migrație”. „De fapt, de pe 22 până pe 26 noiembrie 2013, Satter s-a aflat pe teritoriul Rusiei ilegal”, se spune în declarație.

Jurnalistul nu este de acord cu această versiune. Într-un interviu cu Radio Svoboda, serviciul rus al postului nostru de radio, Satter a redat propria versiune a celor întâmplate. El spune că a revenit în Rusia la 21 noiembrie 2013, ziua când îi expira o viză anterioară de un an, sperând, pe baza unei înțelegeri cu Ministerul Afacerilor Externe, să obțină rapid permis de aflare în Rusia. Jurnalistul spune că, din cauza zilelor de odihnă de la sfârșitul săptămânii, s-a dus la 26 noiembrie, tot pe baza înțelegerilor cu Ministerul, la Direcția Serviciului Federal de Migrație, care eliberează străinilor permise de ședere în Rusia.

La 29 noiembrie, o judecătorie de la Moscova l-a găsit vinovat de încălcări administrative. Satter a plătit o amendă și, conform deciziei de judecată, a părăsit Rusia. A plecat la Kiev, unde, conform unei noi înțelegeri cu Ministerul, a depus o nouă cerere de viză, care până la urmă i-a fost respinsă. Acum, se află la Londra.


La prezentarea filmului realizat de David Satter „Age of Delirium”

„Tot ceea ce am făcut, am făcut conform instrucțiunilor aceluiași Minister al Afacerilor Externe care a dat acum această declarație. Este o problemă pe care tot ei au creat-o. Și au creat-o intenționat pentru a ascunde motivele adevărate ale acțiunilor lor. Am la dispoziție un document datat cu 22 noiembrie, este o invitație de a merge Direcția Serviciului Federal de Migrație. Ei scriu acum pe site că am încălcat legislația, aflându-mă acolo după 21. Dacă-i așa, de ce pregăteau invitația și permisul de ședere cu data de 22?”

„În afară de aceasta, am mers la Kiev tot la propunerea lor. La Kiev, am sunat la Ministerul Afacerilor Externe unde ne-au spus că totul este în regulă și că la 25 decembrie, domnul Alexei Grubîi, primul secretar al ambasadei ruse în Ucraina va organiza totul și veți primi viza. L-am sunat la 25 pe Grubîi, care mi-a spus că trebuie să-mi citească ceva. A citit: „Organele competente au hotărât că aflarea Dumneavoastră pe teritoriul Federației Ruse este indezirabilă. Intrarea în Rusie vă este refuzată”. Este prima dată în experiența mea de mulți ani în Rusia că această formulă folosită de obicei în cazurile de spionaj a fost atașată unui corespondent. Nu pot explica ce s-a întâmplat. Mi-au spus că am încălcat legislația pentru că mi-a expirat viza la 21 noiembrie. Dar tot ei, oficial, același Minister al Afacerilor Externe mi-a eliberat o invitație datată cu 22. Aceasta arată negru pe alb că ei mint.”

„Radio Svoboda este monitorizat foarte meticulos. Radio Libertatea înseamnă într-adevăr libertate. Cred că această combinație, David Satter și Radio Svoboda tare nu le-a plăcut”.

Președintele RFE/RL, Kevin Klose a spus marți că „Dl. Satter și compania au acționat mereu cu bună credință pentru a se conforma tuturor instrucțiunilor transmise de Ministerul de Externe al Rusiei în privința vizei Dl. Satter”.

Arată comentarii

XS
SM
MD
LG