Linkuri accesibilitate

Petru Macovei: „companiile private care produc televiziune trebuie să fie tratate egal şi nediscriminatoriu”


Ziariști de televiziune la lucru

Ziariști de televiziune la lucru

O discuție pe tema excluderii recente din grila distributorilor pe cablu a trei televiziuni private.



Posturile de televiziune – „Jurnal TV”, „RTR Moldova” şi „Accent TV” s-au pomenit excluse în general sau din pachetul cel mai accesibil pentru populaţie într-un mod suspect de sincronizat de mai mulţi cablişti. Ce se întâmplă, de fapt, cu ce efecte pentru o ţară „cu ameţeli din cauza succeselor” europene şi cum se explică această selecţie nenaturală prin cablu a televiziunilor? Vom vorbi cu directorul Asociaţiei Presei Independente (API), Petru Macovei.

Europa Liberă: Aşadar, dle Macovei, cel puţin câteva posturi de televiziune nu mai pot fi vizionate în pachetele populare ale mai multor operatori de cablu; este de presupus că audienţa lor a fost redusă drastic. Protestele devin tot mai sonore, criticile tot mai dure. Cineva a explicat deja cele întâmplate prin „instincte totalitare ale tinerilor eurointegratori”. În opinia Dvs., ce s-a întâmplat, de fapt şi de ce situaţia este condamnabilă?

Petru Macovei: „Rămâne de văzut ce s-a întâmplat cu exactitate. Ar putea fi un conflict strict economic între distribuitorii de servicii şi radiodifuzori din anumite motive care nu sunt cunoscute deocamdată. Poate fi de asemenea şi o imixtiune politică şi o încercare de sincronizare politică a unor acţiuni din partea celor care stau în umbra aceloraşi difuzori de servicii din dorinţa de a exclude de pe piaţa audiovizuală unii radiodifuzori.

Noi, într-o declaraţie pe care am făcut-o publică ieri, tocmai am cerut să se investigheze această situaţie. Ar trebui s-o facă, în opinia noastră, Consiliul Concurenţei, care este entitatea şi autoritatea legală, cu atribuţii de a sancţiona şi de a efectua inspecţii pe domeniul concurenţei, ca să cunoască toată lumea ce s-a întâmplat de fapt.

Pe de o parte, televiziunile care au fost excluse din grilele de distribuţie ale distribuitorilor de servicii reclamă că ar fi vorba de o comandă politică din partea lui Vladimir Plahotniuc, proprietarul a câtorva televiziuni cu distribuţie naţională, care ar fi favorizat de către CCA. În opinia mea, acest lucru nu este probat în acest moment. Este o reacţie explicabilă din partea radiodifuzorilor care încearcă să dea vina pentru situaţia care s-a creat pe factorii externi. Una peste alta, aşa cum spuneam, situaţia trebuie investigată şi rezultatul investigaţiilor făcut public. ”

Europa Liberă: Faptul că toată lumea a comentat, dar nu şi cei care au luat decizia, adică distribuitorii de servicii, nu vi se pare suspect? E o eschivare de la responsabilitate, sau cum altfel am putea califica acest lucru?

Petru Macovei:
„Este şi nu e pentru prima oară când distribuitorii de servicii, acelaşi distribuitor - Sun Communications - refuză să discute cu presa despre anumite acţiuni care vizează redistribuirea programelor TV. Au mai fost cazuri de acestea şi anterior. În acelaşi timp există şi distribuitori de servicii care au făcut în cursul zilei de ieri declaraţii publice prin care au spus că nu intenţionează să facă schimbări în grilele de retransmisie. Vă reamintesc că, conform prevederilor, reglementărilor actuale, orice modificare în grilele de transmisie trebuie notificată CCA. Din câte îmi dau seama, în ce priveşte primele două televiziuni excluse din grile, fiind vorba de „Accent TV” şi „RTR Moldova”, această scoatere, excludere din grile a fost notificată CCA-ului, iar în ce priveşte „Jurnal TV” – nu.”

Europa Liberă: Dar şi în cazul primelor două, fără explicaţia motivelor, s-a făcut această notificare…

Petru Macovei:
„Exact. Şi probabil că aici este o problemă. Legislaţia actuală nu include motivarea deciziei de a exclude din grilele de retransmisie şi probabil că legislaţia ar trebui să fie modificată în acest sens. Pe de altă parte, trebuie să ţinem cont de faptul că în companiile care se ocupă de redistribuirea programelor TV sunt agenţi economici, ei acţionează în baza unor contracte semnate cu radiodifuzorii semnalul cărora este retransmis. Corespunzător, există nişte documente care în conformitate cu legislaţia civilă a Republicii Moldova primează în relaţiile economice dintre două companii şi în momentul în care există încălcarea contractelor de către o parte sau alta trebuie să meargă în instanţa de judecată. Şi din câte înţeleg, radiodifuzorii excluşi din grile asta vor face.

Între timp, aşa cum aţi spus de la bun început, ei pierd din audienţă şi aceasta este un motiv de îngrijorare nu doar pentru aceşti radiodifuzori, dar şi pentru organizaţiile neguvernamentale care au şi declarat că acest lucru poate influenţa pluralismul media din Moldova. ”

Europa Liberă: Aţi spus că o eventuala concurenţă neloială, o eventuală înţelegere de cartel între entităţile respectivă ar putea fi constate de autoritatea legală - Consiliul Concurenţei. Dar cine poate constata şi cine are chemarea să constate de exemplu conotaţiile politice sau vreo influenţă camuflată politică asupra, iată, a deciziei solidare şi nu ştiu cum ciudat-concomitente a cabliştilor în privinţa anumitor posturi de televiziune?

Petru Macovei:
„Tocmai aceasta ne-a determinat să luăm atitudine în cursul zilei de ieri – această sincronizare foarte stranie şi dubioasă într-o anumită măsură a acţiunilor unor cablişti. Unul după altul, câţiva au exclus nişte posturi de televiziune, unul cunoscut pentru faptul că are o politică editorială nu neapărat, şi aici fac o paranteză, nu neapărat corectă din punct de vedere deontologic. Pentru că trebuie să luăm în calcul şi calitatea produsului jurnalistic al acestor radiodifuzori.

Postul Jurnal TV este cunoscut ca o televiziune anti-Plahotniuc. Deci, politica editorială a căreia este la modul direct, consecvent şi constant îndreptată spre discreditarea, uneori cu probe, alteori şi fără, a lui Vladimir Plahotniuc, cunoscut om de afaceri, deţinător de posturi de televiziune, vice-preşedinte al Partidului Democrat şi fost prim-vicepreşedinte al parlamentului.

Dacă ţinem cont de acest aspect foarte important care trebuie luat în consideraţie, atunci imixtiunea politică nu trebuie scoasă de pe agendă. Aşa cum am spus încă la începutul acestei intervenţii, nu există probe care ar demonstra acest lucru. Cine ar trebui s-o facă? CCA este autoritatea legală care trebuie să facă acest lucru şi, iarăşi, această situaţie din nou ne aduce în faţa marii probleme existente în mass-media moldovenească, şi anume lipsa prevederilor legislative care ar obliga beneficiarii finali ai companiilor de televiziune şi radio să-şi declare acţionariatul şi a lipsei unor mecanisme anti-concentrare.

Or, şi aici intervine al doilea subiect despre care s-a discutat foarte mult în cursul zilei de ieri, inclusiv la Jurnal TV, dar şi alţi radiodifuzori, care au încercat să explice această schemă şi această sincronizare a acţiunilor dirijate din umbră de către politicieni prin faptul că există acel proiect de decizie a CCA prin care sunt stabiliţi radiodifuzorii, semnalul cărora urmează să fie în mod obligatoriu de redistribuit de către companiile specializate. Într-adevăr există un asemenea proiect de decizie.

Colegii din media, - intenţionat sau nu, părerea mea este că intenţionat, au manipulat în ultimele zile opinia publică - afirmă că există deja o decizie propriu-zisă, s-au făcut comentarii că această decizie din nou ar fi fost dictată de către Vlad Plahotniuc, care ar controla şi această structură. Se fac din nou speculaţii la această temă. Adevărul este că nu avem o decizie aprobată în acest subiect. Există un proiect propus de către CCA pentru discuţii publice.

Personal nu am temeiuri să presupun că această decizie este una făcută intenţionat, cu scopul de a scoate de pe piaţa audiovizualului anumiţi radiodifuzori, cu atât mai mult cu cât, şi ieri am mai spus acest lucru, este important ca legislaţia să prevadă condiţii pentru retransmiterea posturilor publice de televiziune şi radio din Republica Moldova. În ce priveşte companiile private care produc televiziune, trebuie să fie stabilite criterii foarte clare, trebuie să fie tratate egal şi nediscriminatoriu.”

Europa Liberă: Ce se poate imputa, de fapt, ceva CCA-ului?

Petru Macovei:
„Din punctul meu de vedere, în acest moment - nu. Mai mult decât atât, prestaţia CCA-ului de ieri, în timpul protestului organizat de către Jurnal TV mi s-a părut una foarte bună şi felicit CCA pentru intervenţia operativă, pentru încercările de a explica operativ şi la temă toate întrebările care au existat, în aşa fel încât au fost excluse anumite speculaţii care s-au făcut pe această temă.

În perspectivă îndelungată, însă, CCA are foarte mult de lucru pentru a discuta acest proiect de decizie şi a-l coordona cu toţi actorii de pe piaţă, nu doar cu radiodifuzorii, dar şi distribuitorii de servicii, care sunt companii interesele cărora trebuie luate în vizor. Acest proiect de decizie ar fi trebuit, aşa cum am sugerat noi, să ţină cont de interesul public şi noi chiar am recomanda să fie transmis către expertizare către Uniunea Europeană de Radio şi Televiziune – există o astfel de structură extrem de apreciată la nivel european.”

Arată comentarii

XS
SM
MD
LG