Linkuri accesibilitate

De ce refuză Moldtelecom să prelungească în 2014 contractul de difuzare digitală prin cablu al celor două televiziuni.



Postul de televiziune RTR-Moldova care retransmite pe teritoriul Republicii Moldova televiziunea publică a Federației Ruse s-a plâns că întreprinderea de stat, Moldtelecom a refuzat să mai prelungească anul acesta contractul de difuzare digitală prin cablu. Și televiziunea online apropiată opoziției comuniste, Accent TV, spune că are probleme similare. Ambele posturi rămân în pachetele altor operatori de televiziune digitală și de cablu - Moldtelecomul este doar unul dintre operatorii mari, patru la număr. Dar televiziunile afectate cred că ar răspunde unor comenzi politice, fiind companie de stat. Relatează Liliana Barbăroșie.

Manageri de la ambele posturi au lansat avertismentul că vor suporta importante pierderi financiare urmare a eliminarii din grila de programe. Pentru o televiziune, audienţa este factorul de primă importanţă ce determină atragerea publicităţii, iar pierderea unei părţi însemnate din audienţa - Moldtelecomul este printre operatorii cu cei mai mulţi abonaţi - va însemna şi pierderea unei părţi din venituri provenite din publicitate – aceasta este baza pronosticurilor pesimiste. Cui i-ar putea conveni aceasta stare de lucrui? Eventual companiilor spre care se vor indrepta fondurile disponibilizate, sugereaza unii experti, care dezmint pretinsa motivatie politica a excliderilor din grila. Managerii celor două televiziuni s-au ferit să confirme aceste banuieli, dar nu exclud nici motivele economice, nici cele politice. Directorul Accent TV, Roman Malinovschi:

„Foarte urât s-a procedat. Abia ieri noi am primit o scrisoare de la Moldtelecom datând din 20 decembrie în care ni s-a comunicat că întreprinderea reziliază în mod unilateral contractul, fără să fi fost indicat vreun motiv, fără să fim invitaţi la discuţii. Noi încercăm să aflăm acum de unde cresc picioarele acestei decizii. Dar dat fiind faptul că e vorba despre un operator de stat, nu privat, concluzia noastră este că s-a pus în funcţiune o pârghie administrativă.”

Vice-directorul la RTR Moldova, Veaceslav Cristea:

„Audienţa noastră este foarte mare. Suntem practic al doilea post de televiziune ca audienţă. Nu ştiu cât de economice sunt motivele, dar politice cu siguranţă sunt. Eu cred de fapt că e şi una, şi alta”.

Până acum, întreprinderea de stat Moldtelecom nu a făcut public motivul rezilierii contractelor cu cele două televiziuni. Încercarea noastră de a-l contacta astăzi pentru comentarii pe directorul întreprinderii, Vitalie Iurcu, la fel nu s-au încununat de succes. Am obţinut în schimb un comentariu de la Marian Pocaznoi, directorul CCA - autoritatea din audiovizualul moldovenesc care urmăreşte respectarea pluralismului în mass-media electronică şi pe sprijinul căreia cele două posturi afirmă că mizează de acum încolo:

„Noi am fost informaţi de către Moldtelecom că va exclude semnalele acestor două posturi. Nu ni s-a comunicat nici un motiv. Dar distribuitorii de servicii fac afaceri şi ei singuri trebuie să-şi aleagă posturile pe care vor să le retransmită, în funcţie de audienţă şi abonaţi. Pot fi obligaţi doar în cazul posturilor publice, a celor care utilizează frecvenţele statului şi cât mai multe posturi care difuzează în limba română. Dar problema celor două este o problemă între doi agenţi economici şi ei urmează să o soluţioneze în mod individual.”

Jurnalistul Ion Terguţă, directorul Reprezentantei moldovene a Companiei Teleradio „Mir” crede că CCA-ul nu ar trebui să se eschiveze de la implicarea în această dispută şi iată de ce:

„Asistăm acum la pregătirea multiplexurilor pentru digitalizarea audiovizualului. În primul multiplex finanţat de stat vor intra doar câteva televiziuni, cele cu cea mai mare audienţă. RTR Moldova nu este dorită în primul multiplex pentru că acolo se învârte şi cea mai multă publicitate. Audiovizualul moldovenesc a trecut prin mai multe faze: una romantică, apoi cea a distribuirii de capital… Acum am intrat într-o fază strict comercială. Prin metode administrative este înlăturat un concurent de pe piaţă. ”

Dacă CCA nu va avea în timpul apropiat un proiect de dezvoltare conceptuală a audiovizualului, piaţa va deveni puternic monopolizată şi televiziunea va deveni bicefală – cea prin eter şi cea pe internet unde se va dezvolta un alt fel de televiziune. Piaţa e şi aşa monopolizată, dar se menţine monopol asupra distribuţiei de programe şi asupra distribuirii publicităţii.”

Managerul reprezentantei MIR mai spune că pentru o televiziune intrată recent pe piaţă, PRT Moldova deţine o cotă prea mare din piaţa de publicitate , prin urmare motivele dificultatilor acestui post ar fi de cautat prin aceasta zona. Ce-i drept, postul de televiziune respectiv a trezit recent un val de nemulţumiri în lumea politică de la Chişinău după ce a difuzase un reportaj critic la adresa optiunii pentru integrarea europeana a Republicii Moldova, reportaj calificat in mediul expertilor drept unul brutal propagandistic.

Politica editoriala a postului Accent TV se bazeaza pe viziunea opoziţiei comuniste, de aici provine banuiala ca sanctionarea financiara a ambelor posturi de televiziune nu ar fi intamplatoare.
XS
SM
MD
LG