Linkuri accesibilitate

Negocierile între CCA şi postul românesc înlăturat acum 6 ani din spaţiul audiovizual moldovenesc sunt pe final şi sunt… confidenţiale.


Redeschiderea studioului de la Chişinău al televiziunii publice româneşti este unul din subiectele prioritare ale premierului român Victor Ponta, în discuţiile de la Chişinău. De ce este atât de importantă revenirea TVR pe piaţa din Moldova şi ce şanse are să-şi recâştige audienţa, a vrut să afle Alla Ceapai:

Preşedintele CCA, Marian Pocaznoi ne-a declarat, astăzi, că negocierile dintre CCA şi postul românesc înlăturat acum 6 ani din spaţiul audiovizual moldovenesc sunt pe final, fără a da alte amănunte. Atunci când Chișinăul i-a stopat emisia, TVR a încercat să se apere la CEDO, dar şi-a retras, ulterior, plângerea după găsirea unei soluţii provizorii prin difuzare parţială:

„Noi ne-a obligat ca aceste negocieri să fie confidenţiale şi nu doar noi, dar şi Curtea Europeană ne-a obligat. Şi noi nu putem da prea multe detalii.”

Preşedintele CCA a lăsat să se înţeleagă că postul român de televiziune va funcţiona în condiţii similare ca până la lipsirea sa de licenţă în 2007 de către autorităţile comuniste de atunci. L-am întrebat pe Marian Pocaznoi dacă va putea oare TVR emite pe frecvenţa de stat numărul doi, pe care a deţinut-o până în 2007?:

„Nu pot să afirm, nici să infirm informaţia asta, v-am spus că acordul este confidenţial şi nu pot să vă spun absolut nimic. Doar rezultatul pot să vi-l spun: TVR va reveni în Republica Moldova şi populaţia Republicii Moldova va avea acces nelimitat şi necondiţionat la acest post de televiziune.”

Directorul reprezentanţei moldoveneşti a companiei Teleradio MIR, Ion Terguţă, spune că revenirea TVR1 pe micile ecrane este posibilă, dar nu în acest moment. Şi asta pentru că nu există o reţea naţională de frecvenţe disponibile, iar cea pe care a emis TVR1 a fost atribuită unui post privat:

„Posibilitatea ar fi ca TVR să încerce să găsească o soluţie la fel cum a găsit şi RTR, televiziunea de stat a Rusiei. Să încerce să achiziţioneze de la operatorii locali o frecvenţă sau mai multe. Fie să aştepte până când contractul actual cu firma sau compania care deţine acum fosta s-a frecvenţă să expire licenţa.”

Prin urmare, TVR1 ar putea reveni pe fosta sa frecvenţa, numărul doi de stat, în 2016, când expiră licenţa de emisie deţinută actualmente de postul „2 plus” sau mai devreme, dacă postul „2 plus” va ceda licenţa postului român de televiziune. O soluţie mai simplă, dar şi eficientă, la părerea lui Ion Terguţă, ar fi operarea unor modificări la Codul Audiovizualului:

Ion Terguţă

Ion Terguţă

„Prin care să dispună că difuzarea în Republica Moldova a unor televiziuni publice străine sau de stat să se facă doar prin acord interguvernamental. În felul acesta, TVR, la fel ca şi televiziunea de stat a Rusiei, să emită pe aceleaşi principii de reciprocitate. Şi în felul acesta, probabil că şi Moldova 1 ar trebui să emită în statele respective, mi se pare o chestie absolut normală.”

Fostul corespondent al TVR în perioada 2007-2012, Doru Dendiu, spune că redeschiderea studioului televiziunii publice române depinde de autorităţile de la Chişinău:

„În cea mai mare măsură este responsabilitatea autorităţilor de la Chişinău. Trebuie să ne reamintim că frecvenţa TVR a fost furată la propriu în timpul guvernării comuniste, în timpul regimului Voronin. Procesul care a urmat la CEDO, din datele pe care le am şi după cum s-a anunțat public la vremea respectivă, s-a încheiat printr-o înţelegere amiabilă între partea română şi partea moldoveană. Însă o soluţie definitivă nu a fost identificată. Toată lumea aşteaptă ca TVR să vină înapoi în Republica Moldova, TVR să treacă Prutul. Dar totul depinde de autorităţile de la Chişinău. Din Doru Dendiu

Doru Dendiu

păcate, o spun cu titlul absolut personal, din discuţiile pe care le-am avut la Chişinău cu diverşi lideri de opinie, marea lor majoritate este convinsă că nu există voinţă din partea întregului spectrul politic, şi nu mă refer aici la PCRM care cu siguranţă nu-şi doreşte TVR înapoi, dar chiar şi în rândul partidelor democrate, nu toată lumea îşi doreşte TVR pe frecvenţe restabilit în Republica Moldova.”

Amintim că postul public de televiziune de la Bucureşti, TVR1, şi-a încetat emisia în Republica Moldova acum 6 ani. CCA i-a retras licenţa pentru o pretinsă datorie pe care ar fi avut-o faţă de Ministerul Dezvoltării Informaţionale de atunci. După ce instanţele de judecată moldovene au dat câştig de cauză CCA în procesul intentat de Societatea Română de Televiziune (SRTV), ultima s-a plâns la CEDO. În 2010 şi-a retras, însă, demersul de la CEDO, după ce emisiunile TVR 1 au început să fie retransmise, indirect, pe postul privat de televiziune „2 plus” care câştigase prin concurs licenţa de emisie pe fosta frecvenţă a TVR1. Retransmisia a fost posibilă cu acordul CCA în urma unei înţelegeri între televiziunea română şi omul de afaceri Vlad Plahotniuc, proprietarul postului de televiziune privat.

Arată comentarii

XS
SM
MD
LG