Linkuri accesibilitate

Jurnalişti străini sub tirul guvernului şi al presei pro-guvernamentale de la Bucureşti.


Unul din blogurile grupului de presă The Economist" a publicat un articol despre libertatea presei din România, intitulat, „Jurnalişti atacaţi”. Detalii despre acest articol şi despre comentariile pe care le-a general în rîndul cititorilor săi din lumea largă, de la Lucian Ştefănescu.


„Der Spiegel”, „El País”, Deutsche Welle, CNN, „The Economist”, „Le Monde”, „USA Today” şi France 24 sînt cîteva din instituţiile de presă ale căror jurnaliştii lor au fost acuzaţi că sînt „agenţi anti-români” plătiţi de preşedintele Traian Băsescu pentru a dezinforma publicul extern.

Raúl Sánchez, corespondentul cotidianului spaniol „El País”, a fost acuzat în iulie de site-ul Cotidanul că lucrează ca agent acoperit pentru Institutul Cultural Român şi pentru Băsescu. Acuzaţiile au venit după ce într-un interviu acordat lui Sánchez, premierul Victor Ponta a spus prima oară că va demisiona dacă acuzaţiile că a plagiat se dovedesc adevărate. O comisie de etică din România a decis că Ponta şi-a plagiat teza de doctorat, dar premierul nu şi-a dat demisia.

Ceea ce „The Economist” omite să amintească în acest punct, şi o facem noi, este că respectiva comisie a fost desfiinţată de ministrul interimar al învăţămîntului de la vremea resepctivă, deci de unul din subalternii primului minisru, exact în momentul cînd delibera cu privirile la acuzaţiile de plagiat. Iar o a doua comisie, înfiinţată la ministerul învăţămîntului, şi din care nu făceau parte specialişti în drept a decis că Ponta, absolvent de drept, nu a plagiat.

„The Economist” se referă apoi la acuzaţiile lansate în continuare tot de Cotidianul la adresa lui Keno Verseck, colaborator pentru „Der Spiegel” şi Deutsche Welle. Apoi la cele lansate împotriva Lilianei Ciobanu, colaboratoare „The Economist”, CNN, şi emisiunea în limba engleză de la France 24, despre care s-a spus că ar fi „agentă sub acoperire” plătită de Traian Băsescu pentru ca să scrie articole împotriva guvernului.
.

„The Economist” aminteşte şi afirmaţiile făcute de premierul Ponta în legătură cu un articol din ziarul „Le Monde”, citez din cele spuse de Ponta: „persoana care a scris asta sau e plătită s-o facă, sau nu ştie ce se petrece în România”. La cîteva zile, Ponta a spus că nu vrea să jignească pe nici un jurnalist.

Dar după ce Curtea Constituţională a invalidat referendumul pentru demiterea lui Traian Băsescu, la o conferinţă de presă Victor Ponta a atacat din nou un ziarist, pe Mihaela Rodina, corespondenta France Presse, spunînd că „dezinformează”, că e „neprofesionistă” şi că are o atitudine „ciudată şi revoltătoare”. Rodina întrebase de controversele legate de Curtea Constituţională şi de procedura de validare-invalidare a referendmului.

„The Economist” citează un comunicat al organizaţiei Reporteri Fără Frontiere, cara a condamnat acest „climat de intimidare” instalat în România la adresa jurnaliştilor critici, şi aminteşte că Asociaţia Presei Străine din România a cerut autorităţilor române să aibă o atitudine „civilizată” faţă de ziariştii care lucrează pentru presa internaţională.

În fine, este citat Crin Antonescu, liderul PNL, fost preşedinte interimar, şi aliatul lui Victor Ponta în USL, care a spus că doreşte ca serviciile de informaţii externe „să înţeleagă mecanismul prin care imaginea unei ţări a fost demolată în două luni ca parte a unei acţiuni coordonate, organizate şi finanţate.”

Articolul de pe blogul „The Economist” se încheie cu următoarea observaţie: indiferent dacă guvernul crede cu adevărat sau nu că luptă împotriva unei conspiraţii de presă internaţională, atacul său violent împotriva jurnaliştilor nu a prea promovat dorita sa imagine de moderaţie şi respectare strictă a subtilităţilor politice.

Cum era de aşteptat, articolul a generat comentarii aprinse, pro şi contra „The Economist”, pro şi contra uneia sau alteia din taberele politice din România, dar şi comentarii care vorbesc despre lipsa libertăţii presei presei nu numai în România, dar şi în Occident sau chiar în Statele Unite.

E lesne de observat din ce şi cum scriu aceşti oameni care dintre ei sînt români, şi care nu.

Am ales la sfîrşit următorul schimb de replici între doi dintre ei.

Basarabia scrie: „Articolul din „The Economist" poate fi rezumat astfel: ziarul Cotidianul este proprietatea unui tip foarte bogat care nu vrea să intre la închisoare şi i-a angajat pe Dl Xerox şi pe Antonescu să ia sub control sistemul judicar. Şi orice instituţie de presă din Europa sau America îndrăzneşte să pronunţe măcar o silabă negativă împotriva lui sau a creaţiei sale USL e incendiată de imperiul său de presă. (Dar tot va ajunge la închisoare! Băsescu e mult mai deştept).”

Iar cel care semnează Guest-wseoonw răspunde: „Hm, sună foarte asemănător cu ceva ce am mai auzit: şi ghici ce? Să-ţi dau un pont: sînt italian.”

Arată comentarii

XS
SM
MD
LG