Linkuri accesibilitate

Posturi private TV ca portavoce a unor concurenţi electorali


Sediul CJI la Chișinău

Sediul CJI la Chișinău

Nadine Gogu: „Se merge după senzaţie, după incidente, scandaluri din campanie”.



Centrul pentru Jurnalism Independent spune că, în această campanie electorală, presa a devenit tot mai partizană pe măsură ce se apropie ziua alegerilor. Mai multe despre noul raport de monitorizare dat publicităţii de organizaţia neguvernamentală, precum şi despre reacţiile celor vizaţi aflăm din relatarea Dianei Răileanu:

Din 16 până în 29 mai, câteva posturi private de televiziune au fost în vizorul experţilor de la Centrul pentru Jurnalism Independent. Spre sfârşit de campanie electorală, constată directoarea executivă a Centrului, Nadine Gogu, unii jurnalişti s-au făcut a uita principiile etice şi deontologice.

Nadine Gogu

Nadine Gogu: „Se merge după senzaţie, după incidente, scandaluri din campanie, de exemplu când unul dintre candidaţi dansează, altul îmbrăţişează nişte femei în piaţă şi tot aşa. În felul acesta, din păcate, cititorul rămâne neinformat, telespectatorul rămâne neinformat. Că vede cum dansează un anumit lider de partid în piaţă? Păi bine, dansează. Altceva e ce face partidul respectiv, ce promite în campanie, mai puţin aflăm.”

Unele posturi private de televiziune, constată experţii CJI, par să-şi fi asumat rolul de portavoce a unor concurenţi electorali. De pildă, postul privat de televiziune NIT, aşa cum afirmă autorii raportului, promovează deschis ideologia Partidului Comuniştilor şi utilizează imagini de arhivă care denaturează mesajele şi realităţile din campanie. În replică, directoarea postului NIT, Adela Răileanu, califică concluziile CJI ca fiind tendenţioase şi neprofesioniste:

Adela Răileanu: „Slujesc anumite interese cei de la CJI şi pot să le sugerez doar atât: să studieze literatura de specialitate şi apoi să facă analize. Poziţia NIT este: noi nu vom lucra pentru anumite interese, noi vom lucra pentru interesul telespectatorului şi vom reflecta toate evenimentele, fie bune sau rele din această societate, le vom mediatiza în emisiunele noastre informative. Noi nu vom proceda ca celelalte posturi care trec cu vederea anumite lucruri care se întâmplă în societatea noastră.”

Un alt post de televiziune, N4, ar fi favorizat „uşor” – cum spun experţii, Partidul Liberal Democrat atât prin ştiri de la evenimente electorale, cât şi prin ştiri cu prezenţa premierului Vlad Filat. Europa Liberă a căutat să afle opinia producătorului de ştiri de la N4, Gheorghe Gonţa:

„Postul de televiziune N4, ca şi toate posturile de televiziune din ţară sau aproape toate posturile din ţară, reflectă evenimentele cu participarea liderilor Alianţei, cu participarea liderilor opoziţiei. N4 nu este vinovat că un lider sau altul are mai multe evenimente, pentru că în asta îi constă munca şi pentru asta a fost ales acolo unde a fost ales.”

Experţii de la Centrul pentru Jurnalism Independent au constat că şi postul Prime TV ar avea o simpatie editorială faţă de Partidul Democrat, în unele cazuri materialele puse pe post reprezentând, cum spun autorii raportului, agitaţie electorală în favoarea partidului condus de Marian Lupu.

Solicitaţi de Europa Liberă, reprezentanţii Prime TV au refuzat să comenteze concluziile raportului CJI.
XS
SM
MD
LG