Linkuri accesibilitate

În majoritatea cazurilor Teleradio Moldova și Teleradio Găgăzia au respectat normele deontologice.



Asociatia Presei Electronice APEL a lansat astazi ultimul raport de monitorizare a pluralismului politic in programele de stiri ale companiilor publice Teleradio Moldova şi Teleradio Găgăuzia. Raportul arata ca in majoritatea cazurilor aceste instituţii au respectat normele deontologice.

Vlad Ţurcanu, expert in cadrul proiectului de monitorizare, susţine ca Televiziunea Publica din Moldova a difuzat pe parcursul lunii decembrie anul trecut 301 ştiri, dintre care 35 conflictuale. Din ele, 6 stiri dintr-o singura sursă.

Vlad Țurcanu: „De exemplu, pe data de 20 decembrie, primarul Chişinaului Dorin Chirtoaca a vorbit despre unul dintre functionarii Primăriei, de la departamentul Educaţie, care, potrivit primarului, ar detine o diploma falsă. In stirea difuzată de Moldova 1 nu a fost difuzată opinia acelui functionar.”

În topul personajelor politice, pe primul loc este actualul premier Vlad Filat, urmat de speakerul Marian Lupu şi liderul Partidului Liberal Mihai Ghimpu. Preşedintele PCRM Vladimir Voronin este pe locul 5, după primarul Chisinaului Dorin Chirtoacă.

Vlad Țurcanu: „Prezenţa redusă în asemenea programe a preşedinteului PCRM se explică prin nedorinţa PCRM de a delega la dezbaterile realizate de M1 a unui reprezentant. De exemplu, in luna decembrie Vladimir Voronin a fost invitat la una din emisiunile realizate de Petru Macovei, şi Vladimir Voronin a refuzat această invitatie, desi era vorba de o dezbatere intre prezentator si invitat, face to face. ”

Vlad Țurcanu spune că TeleradioMoldova a prezentat neechilibrat candidatii la functia de başcan al Găgăuziei: „De exemplu la M1 domnii Dudoglo şi Formuzal au peste 200 de secunde în stiri, in timp ce doamna Irina Vlah are 45 de secunde, deci de 4 ori mai putine secunde ca aparitie in programele de stiri de la Moldova 1.”

Aneta Gonţa, coordonatoarea acestui proiect de monitorizare a institutiilor media publice, a spus că toate stirile conflictuale realizate de Teleradio Gagauzia au avut cel putin 2 surse.

Aneta Gonța: „Ca durată, despre PPCD, un partid extraparlamentar, in stiri s-a vorbit in aceeasi masura ca si despre AMN, PNL si PSD luate impreuna, ca durată. Categoriile de protagonisti, este interesant sa spunem: cel mai des, eroii stirilor politice au fost cetăţenii. Aproape jumătate din numarul total, ceea ce nu regasim de exemplu la teleradio Moldova, şi cel mai rar functionarii de stat.”

Raportul, realizat in luna decembrie a anului trecut, in perioada post-electorala din Republica Moldova şi electorala in Unitatea Teritorial-Administrativă Găgăuzia, este al 6-lea la număr şi ultimul din seria de rapoarte realizate de APEL, finanţate de Soros în cadrul Coalitiei pentru Alegeri Libere şi Corecte.
XS
SM
MD
LG