Linkuri accesibilitate

Postul public de televiziune din România va fi retransmis pe frecvența televiziunii private “2 plus”

După o pauză de trei ani, postul public de televiziune din România revine în spaţiul audiovizual din Republica Moldova, chiar dacă în alte condiţii decât până la lipsirea sa de licenţă în 2007 de către autorităţile comuniste de atunci.

În mai puţin de o oră (20.00), programele TVR1 ar trebui să reapară pe frecvenţa cu acoperire naţională de pe care dispăruse în urmă cu trei ani ca rezultat al unei decizii a CCA-ului moldovenesc. Numai că postul public românesc nu va deţine o licenţă pentru această frecvenţă, ci va fi retransmis de un post privat de televiziune, de altfel postul în favoarea căruia s-a luat decizia CCA-ului în septembrie 2007. Este vorba despre “2 plus” deţinut de compania „Telefe M International” care a obţinut de la autoritatea audiovizuală din RM dreptul de a retransmite două treimi din programele radiodifuzorului român.

Explicând astăzi raţiunile din care a decis să retransmită programele TVR1, administraţia radiodifuzorului moldovenesc a spus că a răspuns unei solicitări din partea autorităţilor de la Bucureşti. Mai mult, compania s-a angajat să suporte cheltuielile de retransmisie, cca. un million de dolari anual, în locul Societăţii Române de Televiziune.

Decizia a fost salutată de Ambasada României de la Chişinău, care a sugerat într-un comunicat că ar fi vorba despre un succes diplomatic. Alexandru Lozescu, directorul Societăţii Române de Televiziune, a spus Europei Libere că este un compromis pe care SRTV l-a acceptat pentru a putea reveni cât de curând în spaţiul audiovizual moldovenesc.

Alexandru Lozescu: “Dacă nu luam decizia aceasta înseamnă că pierdeam o oportunitate şi cel puţin patru-cinci ani nu cred că era realist să putem reveni acolo.”

Dar ce siguranţă există că programele TVR-ului nu vor fi oarecum triate de către radiodifuzorul local, care este unul privat, deci susceptibil de a servi unor anumite interese, nu neapărat convergente celui de a oferi spectatorilor acces liber la informaţie.

Cei doi parteneri dau asigurări că acest lucru nu se va întâmpla, invocând acordul pe care l-au încheiat cu o săptămână în urmă.

Alexandru Lozescu: “Tipul de programe care se vor da – fie achiziţionate, fie produse, trebuie să fie ambii parteneri de accord. Nu cred că ar putea fi probleme în sensul acesta.”

Veronica Cojocaru, directoarea “2 plus”: “Nu decidem doar noi, ne consultăm cu partenerii noştri şi ceea ce decidem de comun accord, aceea şi dăm. Nu se hotărăşte în mod unilateral.”

Expertul media Vlad Ţurcanu, care, fiind în 2007 membru al CCA, s-a opus deciziei de atunci a consiliului de a lipsi de licenţă TVR1, crede însă că experienţele anterioare arată că nu putem fi foarte siguri că nu vor exista probleme.

Vlad Țurcanu: “Aceasta este o soluţie mai bună decât lipsa în general a TVR1 din spaţiul mediatic al RM, dar nu este cea mai fericită dintre soluţii întrucât nu putem şti dacă într-o bună zi 2 plus n-ar putea decide să nu retransmită un program de importanţă pentru spectatorul moldovean. De exemplu, admit că într-o zi cum ar fi Ziua naţională a României 2 plus să nu retransmită festivităţile de sărbătorire a evenimentului de la Alba Iulia, aşa cum s-a întâmplat acum doi ani, când SUN TV a făcut exact acest lucru.”

Vlad Ţurcanu mai crede că aşa cum alte frecvenţe disponibile cu acoperire naţională la momentul actual în Moldova nu există, cel puţin până într-un viitor mai îndepărtat în care spaţiul audiovizual moldovenesc va fi digitalizat, guvernul de la Chişinău a fost nevoit să caute o soluţie în problema TVR-ului şi pentru că în caz contrar ar fi riscat o nouă condamnare la CEDO.

Amintim că SRTv se plânsese instanţei internaţionale că ar fi fost deposedat ilegal de licenţa de emisie în RM pe care o obţinuse până în anul 2011. Înţelegerea la care au ajuns cele două posturi şi care a fost supervizată astăzi de CCA arată, mai crede expertul, că în cadrul negocierilor pe marginea acestui subiect posibilitatea recuperării de către SRTv a frecvenţei pe care a emis până în 2007 nu s-a pus în discuţie.
XS
SM
MD
LG