Linkuri accesibilitate

În România, Realitatea - Cațavencu, compania mamă a postului Publika, traversează vremuri grele

Investitia facuta de Sorin Ovidiu Vintu in postul de televiziune Publika are loc intr-o perioada in care trustul de presa din Romania al acestui om de afaceri traverseaza vremuri grele. Realitatea-Catavencu, compania mama a noului post Publika, a inchis la sfirsitul anului trecut, dupa campania electorala doua cotidiane si mai multe reviste lucioase. Destui ziaristi si-au pierdut locurile de munca, insa, si dupa restructurarile de la agentia de stiri NewsIn sau chiar de la Realitatea Tv.

Sorin Ovidiu Vintu, proprietarul noii televiziuni Publika este un controversat om de afaceri, care si-a cladit averea in Romania, pe speculatii si pe naivitatea oamenilor care in perioada 1996-1999 au investit intr-un joc piramidal. 300 de mii dintre depunatori si-au pierdut banii, iar multi dintre ei isi vindusera casele lasindu-se sedusi de cistigurile promise. Impotriva lui Sorin Ovidiu Vintu au fost deschise mai multe procese, dar majoritatea lor au fost tergiversate pina cind faptele de care era acuzat fusesera deja prescrise.

Extrem de abil, patronul Publika TV a stiut cum sa se apropie de liderii politici romani care conteaza, sa-i sustina prin trustul sau mediatic atunci cind si el avea sustinerea lor, sau sa-i distruga atunci cind nu-i erau pe plac sau nu-i raspundeau la comenzi. Acest model pe care acum Sorin Ovidu Vintu il exporta in Republica Moldova a dat roade in Romania.

Ultima runda jucata de patronul Publika Tv a fost insa pierduta in fata lui Traian Basescu, impotriva caruia au fost montate toate mijloacele mediatice pe care le-a avut anul trecut la dispozitie Sorin Ovidiu Vintu. A devenit memorabil dialogul de la ultima disputa televizata dintre prezidentiabilii romani, in care socialistul Mircea Geoana a fost pus de Traian Basescu in situatia de a recunoaste ca fusese la Vintu acasa in noaptea precedenta. Dupa disputa prezidentiabililor, Sorin Ovidiu Vintu a explicat la propria sa televiziune ca liderul socialistilor il vizitase ca sa se relaxeze.

Modelul mogulilor mediatici care functioneaza in Romania a fost criticat in ultimii ani de Raportul Freedom House, tocmai fiindca in ecuatia intra trei elemente esentiale: bani, politica si mass-media ca pirghie de santaj. Pentru o democratie fragila ca Romania aceste ingrediente ar fi putut rasturna cu usurinta rezultatul alegerilor, daca in locul actualului presedinte Basescu ar fi fost cineva care nu stie sa se bata cu armele adversarului.

Televiziunea Romana a pierdut si de aceasta data cursa cu Sorin Ovidiu Vintu, fiindca in Republica Moldova ar fi fost probabil mai benefica prezenta televiziunii publice, asa cum in Romania ar fi fost mai bine sa apara inca de la inceput o televiziune de stiri aflata in serviciul public, nu la indemina omului de afaceri cu dosare penale.
XS
SM
MD
LG