Linkuri accesibilitate

Controverse în Georgia în jurul unui reportaj ficțiune TV


Genericul programului „Special Report" al TV Imedi

Genericul programului „Special Report" al TV Imedi

Potrivit opoziției georgiene Saakaşvili ar avea nevoie de o ameninţare permanentă din partea Rusiei, reală sau închipuită.


În Georgia, o falsă emisiune televizată de ştiri despre cum Rusia ar fi invadat ţara, iar preşedintele georgian ar fi fost ucis continuă să provoace controverse la trei zile de la difuzare. Criticată de opoziţie, emisiunea de propagandă în favoarea preşedintelui Mihail Saakaşvili nu se mai bucură acum nici chiar de sprijinul deschis al liderului georgian, în urma panicii provocate printre georgieni şi a nenumăratelor critici venite atât din interiorul, cât şi din exteriorul ţării.

Falsul reportaj difuzat sâmbătă de televiziunea Imedi descria cum Georgia a fost invadată de tancurile ruseşti şi anunţa că preşedintele a fost ucis. Trauma războiului din august 2008 fiind încă proaspătă, numeroşi georgieni au intrat în panică. Reţelele de telefonie mobilă s-au blocat pentru scurt timp, mulţi georgieni încercînd febril să se caute la telefon. Emisiunea de 30 de minute fusese anunţată drept o ficţiune doar la început, un început pe care mulţi telespectatori nu l-au prins.

Politicienii opoziţiei georgiene, care nu au încetat să ceară demisia lui Mihail Saakaşvili în urma dezastruosului război cu Rusia din 2008, l-au acuzat pe preşedinte că, pentru a se menţine la putere, încearcă să creeze o realitate virtuală în Georgia, recurgînd la ceea ce au numit „terorism informaţional”.

În timpul şi imediat după războiul ruso-georgian din august 2008, început cu un tir de artilerie al forţelor georgiene împotriva regiunii separatiste sprijinite de Rusia, Osetia de Sud, georgienii şi-au sprijinit preşedintele, sau cel puţin s-au abţinut să-l critice deschis. Dar nemulţumirea a izbucnit anul trecut şi s-a transformat în proteste de stradă.

Emisiunea falsă de sâmbătă conţinea şi afirmaţia că lidera principalei mişcări de opoziţie, Nino Burjnadze a salutat pretinsa invazie rusească şi le-a mulţumit militarilor ruşi. Fostă aliată a preşedintelui Saakaşvili, Burjanadze conduce Mişcarea Democratică pentru o Georgie Unită care a organizat protestele maraton de anul trecut cu scopul să-l forţeze să-şi dea demisia.

Postul Imedi este o televiziune privată, dar condusă de fostul şef de cabinet al preşedintelui Saakaşvili. Directorul televiziunii Imedi, Ghiorghi Arveladze şi-a cerut scuze duminică pentru panica provocată de emisiune.

Preşedintele Saakaşvili a spus la început că „filmul a fost, desigur, neplăcut”. „Dar cel mai neplăcut lucru, a spus Saakaşvili, şi vreau ca toată lumea să înţeleagă bine asta, este că reportajul a avut o asemănare maximă cu realitatea, s-a apropiat la maximum de ceea ce se poate întâmpla”.

„Saakaşvili are nevoie de o ameninţare permanentă din partea Rusiei, reală sau închipuită. Este singurul său argument pentru a rămâne la putere”, a explicat, în replică, fosta şefă a diplomaţiei georgiene, Salome Zurabişvili.

În fine, preşedintele georgian a renunţat abia luni să mai apere filmul trucat al televiziunii Imedi. Pe fondul înmulţirii criticilor internaţionale, el a spus că filmul a adus daune societăţii georgiene. La Moscova, Ministerul rus de externe a spus că filmul este „iresponsabil”, „imoral” şi este rezultatul unei atitudini politice „paranoice”.
XS
SM
MD
LG