Linkuri accesibilitate

Raport APEL: N4, NIT, Moldova 1 şi EU TV au încălcat deontologia presei


O instituţie partizană la rîndul ei?

O instituţie partizană la rîndul ei?

CCA nu a comentat raportul Asociaţiei Presei Electronice

Majoritatea televiziunilor din R. Moldova, prin comportamentul lor în campania electorală, au încălcat, iar în multe cazuri foarte grav şi repetat, prevederile legislaţiei naţionale în domeniu, deontologia profesională şi standardele internaţionale: una dintre concluziile ultimului raport de monitorizare, în perioada 17 iunie-29 iulie, lansat de Asociaţia Presei Electronice.

Unul din autorii studiului, Vasile State susţine că o serie de posturi de televiziune au prezentat în programele de ştiri în mod inechitabil, disproporţionat şi tendenţios concurenţii electorali, alegătorilor fiindu-le dificil să-şi formeze liber o opinie asupra ofertelor electorale. De cele mai deseori la N4, NIT, Moldova 1 şi EU TV reprezentanţii guvernării dar şi cei ai PPCD au beneficiat de un context pozitiv, a fost exprimată atitudine favorizantă. Partidele de opoziţie de cele mai deseori au fost plasate în context negativ.PRO Tv şi TV 7 au fost cele mai apropiate de rigorile profesionale.

Potrivit autorilor raportului APEL, a fost atestată o tendinţă a abordării selective din partea televiziunilor N4, NIT şi Moldova 1 a principiului utilizării a două sau şi mai multe surse în ştirile cu caracter conflictual. Astfel, în subiectele cu participarea membrilor Partidului Comuniştilor, de regulă, lipseau opiniile reprezentanţilor opoziţiei, criticate de respectivul concurent, în timp ce în reportajele de la evenimentele electorale ale opoziţiei, erau înserate întotdeauna şi opiniile reprezentanţilor vizaţi ai PCRM şi ai guvernării, de obicei, într-o proporţie mai mare.

Pe de altă parte, potrivit unui raport din 6 august al Companiei “Teleradio Moldova” şi prezentat Consiliului de Observatori, instituţia publică nu a făcut partizanat politic şi nici propagandă pentru vreun partid în campania electorală. Potrivit raportului „Teleradio Moldova”, în programul de ştiri „Mesager”, de exemplu, PCRM a avut o frecvenţă de 192 de apariţii, iar opoziţia parlamentară – 260, inclusiv PLDM – 110 apariţii, PL – 88 şi AMN – 62.

L-am întrebat pe Vasile State, dacă rapoartele realizate de APEL vor ajunge şi de această dată la Consiliul Coordonator al Audiovizualului, cum s-a întâmplat şi în campania electorală din aprilie şi dacă CCA a reacţionat în vreun fel la rapoartele precedente: „CCA în prima campanie nu a luat nici o atitudine faţă de cercetările făcute de noi, deşi le-am trimis cu regularitate. De această dată am primit o sesizare depusă in cazul a catorva subiecte şi pe care le-am analizat si in cadrul videomonitorului, si CCA a trimis o scrisoare in care nu ar fi de acord, că nu ar intelege ce facem noi, ce fel de metodologie avem noi, in principiu s-a eschivat de la un raspuns, au evitat sa ne raspunda intr-un fel”.

Membrii Consiliului Coordonator al Audiovizualului nu au comentat deocamdată raportul lansat astăzi de experţii APEL.

Proiectul „Monitorizarea prezenţei actorilor politici la principalele posturi de televiziune în timpul şi în perioadele dintre campaniile electorale din 2009” este finanţat de Delegaţia Comisiei Europene în Moldova şi alţi donatori. Proiectul este desfăşurat în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2009.
XS
SM
MD
LG