Linkuri accesibilitate

Raportul APEL de monitorizare a posturilor tv din Moldova


Prezentarea raportului APEL la conferința de presă

Prezentarea raportului APEL la conferința de presă

În ciuda unei atitudini mai prudente, majoritatea televiziunilor continuă să favorizeze instituţiile puterii centrale

Asociaţia Presei Electronice (APEL), care monitorizează televiziunile moldovene, constată că majoritatea posturilor TV da dovadă de mai multă prudenţă când relatează despre evenimentele politice, dar nu şi-a schimbat simpatiile partinice înaintea noii campanii electorale.

Actorii politici, adică Preşedenţia, Parlamentul, Guvernul, aleşii locali şi partidele politice, au fost mediatizaţi diferenţiat, între 1 şi 16 iunie 2009, atît la ştiri cît şi în emisiuni, ceea ce ar fi o încălcare, constată echipa de monitorizare de la Asociaţia Presei Electronice. În buletinele de ştiri s-au atestat totuşi anumite progrese, spune expertul media, Constantin Marin: ”Primul progres e că N4 şi EuTV au tratat echilibrat partidele parlamentare şi extraparlamentare. Al doilea progres, Moldova1 nu a avut atitudine favorizantă faţă de nici un actor personalizat şi faţă de nici o formaţiune politică. În sfîrşit televiziunile au aplicat mai des două şi mai multe surse în ştirile conflictuale. Totuşi televiziunile monitorizate au valorificat aceleaşi politici editoriale pe care le-au practicat şi în perioadele precedente, atît în campania preelectorală, electorală şi postelectorală a scrutinului din 5 aprilie. În activitatea televiziunilor a rămas intact următorul fapt: Moldova 1, NIT, Prime, N4 au tratat cantitativ şi calitativ pozitiv şi favorizant actorii politici personalizaţi ce reprezintă autoritatea publică centrală, instituţiile puterii centrale şi PCRM.”

În emisiunile televizate, potrivit raportului APEL cel mai des a fost mediatizat liderul PLDM Vlad Filat, însă în context negativ, în timp ce liderul PCRM, Vladimir Voronin este primul în topul actorilor personalizaţi care au fost mediatizaţi pozitiv.

Nici un reprezentant al partidului de opoziţie, mai arată monitorizarea, nu a apărut în perioada 1-16 iunie în emisiuni, în context pozitiv. Între cele 9 televiziuni monitorizate, se mai arată în raport, numai PROTV şi TV7 ar fi fost echidistanţi. Coordonatorul proiectului de monitorizare, Vasile Stati: ”Un caz aparte este filmul „Atac asupra Moldovei”, întrucît a fost difuzat la 4 televiziuni, EuTV, NIT, Prime şi N4, şi s-a bucurat de un volum de emisie semnificativ, fiind pe al doilea loc în topul emisiunilor după durată, pe primul loc situindu-se “În profunzime” de la ProTV.” Vasile Stati a conchis că televiziunile ar trebui să aplece urechea la statisticile pe care le conţine monitorizarea, dacă vor cu adevărat să ofere telespectatorului informaţii corecte care să-l ajute şi nu să-l debusoleze.

APEL promite să continue monitorizarea televiziunilor până la alegerile de pe 29 aprilie, cu ajutorul financiar al Comisiei Europene, monitorizare realizată în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2009.
XS
SM
MD
LG