Linkuri accesibilitate

Sorin Ovidiu Vîntu, patronul televiziunilor Realitatea din Romania si Publika din R. Moldova își va petrece următoarele 29 de zile in arest .


Patronul televiziunilor Realitatea din Romania si Publika din Republica Moldova isi va petrece urmatoarele 29 de zile in arest dupa ce Tribunalul Bucuresti a decis ca Sorin Ovidiu Vintu l-a santajat si amenintat pe Sebastian Ghita, cel
care a preluat managementul Realitatii tv. Arestarea preventiva a patronului Realitatii tv are loc la o saptamina dupa ce a fost adus in tara unul dintre colaboratorii sai apropiati in afacerea Fondul National de Investitii, un joc
piramidal care s-a prabusit acum 11 ani si in urma caruia 300 de mii de romani au fost pacaliti sa-si investeasca economiile.

Cu ajutorul trustului de presa pe care l-a construit in jurul Realitatii tv, Sorin Ovidiu Vintu a incercat sa dobindeasca influenta atit pentru a-si proteja celelalte afaceri, cit mai cu seama pentru a iesi basma curata din cele circa zece dosare penale in care a fost inculpat in ultimul deceniu. Cele mai multe au fost inchise in aceasta perioada, fie findca au fost instrumentate deficitar, fie cu sprijin politic. In ultimele campanii electorale, de pilda, trustul patronat de Sorin Ovidiu Vintu a militat fara rezerve impotriva actualului presedinte Traian Basescu si a actualului partid de guvernamint, la fel cum a procedat Antena 3 împreuna cu celelalte produse ale imperiului mediatic condus de Dan Voiculescu. Cei doi mari moguli de presa din Romania s-au dovedit a fi fost colaboratori ai politiei politice comuniste si inafara politicilor
editoriale dezechilibrate pe care le-au impus ei mai au in comun frica de justitie. Fiindca nu doar patronul Realtiatii tv are dosare inca neelucidate, ci si fondatorul Antenelor si a Jurnalului national, care a profitat ani la rind de afaceri cu statul si in detrimentul acestuia.

Peisajul mediatic romanesc s-a degradat constant in ultimii ani pe fondul concentrarii televiziunilor si ziarelor in miinile unor oameni de afaceri controversati, care au investit enorm in trusturile lor de presa cu un scop precis, acela de a-si creste influenta politica si economica, dar si pentru a avea suficiente pirghii de intimidare la nevoie. Practic in acest moment exista
trei moguli care detin circa 70 la suta din ceea ce inseamna presa romaneasca: Sorin Ovidiu Vintu, care simtindu-si declinul a inceput sa investeasca dupa acelesi tipar in Republica Moldova, Dan Voiculescu prin cele trei Antene, trei cotidiane plus Radio Zu si Dinu Patriciu, prin cotidianele Adevarul, Adevarul de seara si editiile regionale, care pina acum s-a abtinut sa faca politica activa in ziarele sale, preferind sa apara la televiziunile celorlalti moguli.

Dincolo de acestea in Romania, doar Trustul Pro, a incercat sa-si mentina echidistanta, daca nu luam in considerare inca doua-trei cotidiane care, insa nu au suficienta putere pentru a se impune.

Televiziunea si radioul public din Romania au avut mereu tendinta sa se puna in slujba partidului aflat la putere, fiindca in continuare, prin lege, membrii consiliilor de administratie ale celor doua institutii sint desemnati de partidele parlamentare.

Asadar presa romaneasca gliseaza prea mult printre interese ale unor oameni de afaceri implicati in politica pentru a putea fi considerata cu adevarat libera, in vreme ce calitatea produselor jurnalistice scade pe zi ce trece fie sub
presiunea patronatelor, fie sub cea a pietei cu tendinta de tabloidizare.
XS
SM
MD
LG