Linkuri accesibilitate

Iurie Roşca: „Sunt stupefiat de ipocrizia cu care ni se prezintă o iniţiativă legislativă, orientată spre suprimarea libertăţii de expresie...”



27 aprilie 2001

Ora Moldovei.

Demiterea directorilor Radiodifuziunii și Televiziunii naționale.

Dan Ionescu: Parlamentul a demis astăzi directorii Radiodifuziunii şi Televiziunii naţionale. Mai multe de la Sergiu Praporşcic.

Majoritatea parlamentară comunistă i-a destituit astăzi din funcţie pe directorul general al Televiziunii, Anatol Barbei, şi pe directorul general al Radio Moldova, Vasile Gribincea. Anatol Barbei şi Vasile Gribincea au fost aleşi în aceste funcţii cu sprijinul partidului lui Dumitru Diacov, care însă a rămas în afara Parlamentului după alegerile din 25 februarie.

Comuniştii i-au acuzat, între altele, pe cei doi foşti directori de faptul, că „Televiziunea şi Radioul pun pe post materiale neargumentate, necalitative, cu caracter tendenţios, nu garantează pluralismul de opinii, libera exprimare şi circulaţie a informaţiei”.

Comuniştii au operat modificări în prima lectură la Legea Audiovizualului. Potrivit acestora, directorul Televiziunii şi Radioului de stat urmează să fie numiţi de către preşedintele companiei Tele-Radio Moldova, funcţie ocupată în prezent de reprezentantul comuniştilor, Iulian Magaleas. Iniţiativa comuniştilor, care deţin în Parlament o majoritate absolută, a provocat reacţii dure din partea celorlalte două grupuri parlamentare.

Iată ce a declarat liderul creştin-democraţilor, Iurie Roşca: „Sunt stupefiat de ipocrizia cu care ni se prezintă o iniţiativă legislativă, orientată spre suprimarea libertăţii de expresie ca fiind una orientată spre o largă deschidere a Radio-Televiziunii către multitudinea de opinii, către pluripartidism.

Iar în altă iniţiativă, 818, se spune chiar, că se vor promova talentele tinere, se vor ocupa oamenii de creaţie ş.a.m.d. Atrag asistenţei atenţia asupra faptului, că de fapt astăzi se încearcă crearea unui instrument docil de îndoctrinare a opiniei publice în Republica Moldova. Partidul de guvernământ are o tot mai mare tentaţie de a se confunda cu statul. Dacă este posibil, deşi mă îndoiesc, încercaţi să amânaţi adoptarea acestei modificări la Legea Audiovizualului, sau dacă nu, vă rog frumos să declaraţi public, că doriţi instituirea unei cenzuri dure la Radio-Televiziune, doriţi ideologizarea aceastei instituţii, doriţi controlul totalitar al mediilor de informare în masă şi atunci cel puţin veţi fi sinceri.

Dumneavoastră trebuie să înţelegeţi, că prin acţiunile pe care le-aţi făcut ieri, şi pe care le faceţi astăzi, şi pe care le veţi face, probabil, şi în zilele următoare, grăbiţi plecarea Dumneavoastră de la guvernare. Reacţia societăţii va fi una pe potrivă.”

Deputatul pe listele Alianţei „Braghiş”, Valeriu Pleşca, a declarat: „Eu nu vreau să mai spun, să repet ceea ce a spus Iurie Roşca, el are perfectă dreptate. Ceea ce se presupune astăzi este o tentativă de-a substitui organele publice, organele care în toată lumea cer să fie independente, în primul rând mass media şi justiţia. Nimic nu există veşnic, totul este schimbător. După venirea la putere a unei majorităţi, poate să aibă loc asta şi peste patru-cinci ani de zile altă schimbare de putere şi atunci ce? Se încep iarăşi refuieli? Asta este incorect, stimaţi colegi. Justiţia şi mass media obligatoriu lucru trebuie să fie independente.”

Chiar şi liderul Alianţei „Braghiş”, Dumitru Braghiş, care nu s-a situat în opoziţie faţă de guvernarea comunistă şi care are un reprezentant în Guvernul comunist Tarlev, în persoane ministrului Justiţiei, Ion Morei, s-a pronunţat împotriva adoptării acestor decizii. Fostul premier Braghiş a adus critici preşedintelui companiei, Iulian Magaleas, care, potrivit lui, a gestionat neraţional mijloacele financiare, alocate de la buget Radioului şi Televiziunii.

Dumitru Braghiş: „Eu aş propune astăzi să nu fie aprobat acest document, să fie întors în comisii. În comisii să fie examinate toate proiectele de legi ce ţin de Legea Audiovizualului şi ce ţin în general de Televiziune, să încercăm să ascultăm aici şi raportul domnului Magaleasc despre aceea, de ce promisiunile date în această sală 6-7 luni de zile în urmă nu se îndeplinesc şi după aceea să aprobăm o decizie generală, nu o decizie de moment, o decizie, aş spune eu, de interes polituic.”

Reprezentanţii mai multor organizaţii profesioniste ale jurnaliştilor au luat atitudine faţă de decizia comuniştilor. Iată ce ne-a declarat Corneliu Rusnac, de la Comitetul pentru libertatea presei: „Decizia comuniştilor este importantă nu atât prin faptul, că directorul Televiziunii şi Radioului naţional vor fi aleşi de preşedintele companiei, ci mai mult prin faptul, că majoritatea parlamentară comunistă a renunţat la ideea transformării acestei instituţii în una publică. Astfel, votul de astăzi a spulberat în mare parte eforturile organizaţiilor nonguvernamentale din Republica Moldova, dar şi a experţilor internaţionali, care de câţiva ani buni încearcă să acrediteze ideea necesităţii transformării companiei Tele-Radio Moldova în instituţie publică. Instituţie, care ar reprezenta nu doar interesele conjuncturale ale unei sau altei majorităţi parlamentare, ci a întregii populaţii.”

Directorul Asociaţiei presei electornice „Apel”, Victor Osipov: „Se confirmă temerile, care s-au vehiculat, sau au fost pronunţate în presa de la Chişinău până acum, cum că Parlamentul comunist va efectua presiuni asupra mass media, în general şi va încerca să şi-o subordoneze. Şi mai înainte, când Parlamentul Moldovei a încercat, s-au a intervenit la compania de stat Tele-Radio Moldova schimbând administraţia la voia unor grupări politice aflate la putere, am criticat această manieră, care este total contrară ideei de instituţie publică a Audiovizualului. Iar ceea ce fac acum comuniştii imediat după alegeri demonstrează, că ei au păstrat aceleeaşi deprinderi ca şi predecesorii în ceea ce ţine tentaţia asta de a domina instituţiile publice, sau instituţiile de stat pretins publice ale Audiovizualului.”

Potrivit unor surse de la compania de stat Tele-Radio Moldova, în zilele ce urmează vor fi demişi şi alţi angajaţi de la Radio şi Televiziune, care deţin posturi de conducere.

Din Chişinău, Sergiu Praporşcic, pentru Radio Europa Liberă.
XS
SM
MD
LG