Linkuri accesibilitate

Raportul de monitorizare a prezenţei candidaţilor la televiziuni


Vladimir Voronin, cea mai mediatizată personalizată la TV

Vladimir Voronin, cea mai mediatizată personalizată la TV

La Chişinău a fost lansat primul raport de monitorizare a prezenţei actorilor politici la principalele posturi de televiziune din Republica Moldova în perioada pre-electorală. Studiul a fost realizat de experţi ai Asociaţiei Presei Electronice, cu sprijinul Delegaţiei permanente a Comisiei Europene la Chişinău, în cadrul activităţilor Coaliţiei 2009 pentru alegeri libere si corecte. Cercetarea a scos în evidenţă partizanatul politic al unor posturi TV, inclusiv al postului public de televiziune Moldova 1, în favoarea partidului comuniştilor. Detalii, de la Radu Benea.

Autorii raportului constată că cele 9 televiziuni monitorizate în perioada 1 ianuarie - 3 februarie şi-au îndeplinit în mod diferit misiunea. Concluzia generală a raportului este că anumite posturi de televiziune – Moldova 1, NIT şi N4 – atît sub aspectul cantitativ, cît şi calitativ al programelor de ştiri şi emisiunilor tematice s-au arătat ghidate, în mare măsura, de interesele politice ale Partidului Comuniştilor, iar postul EuTV a dat prioritate partidului popular creştin-democrat. Alte posturi de televiziune – ProTV, TV7 şi TVC21 au probat în cele mai frecvente cazuri ataşamentul lor faţă de valorile pluralismului politic si abordarii echidistante a evenimentelor şi fenomenelor din societate.

Cea mai mediatizată personalitate politică în ştiri a fost preşedintele Vladimir Voronin – peste 1200 de apariţii la toate posturile sau în total peste 10 ore de emisie. Cele mai frecvente şi de durată apariţii ale şefului statului au fost la posturile Moldova 1, NIT si N4. Şeful statului e prezentat în context pozitiv şi la postul EuTV.

Dintre instituţii, cele mai mediatizate au fost Guvernul şi Preşedinţia.

Referinţele la partide politice au fost si ele disproporţionate. Agenda ştirilor de la postul public Moldova 1, NIT si N4 a fost dominată absolut de partidul comuniştilor. ProTV si TV7 au avut cea mai diversă reprezentare a partidelor, deşi preponderent au acordat timpi de antenă, în proporţii aproape egale, la patru formaţiuni PCRM, AMN, PL si PLDM.

Postul EuTV a acordat aproape in mod egal timp la două partide PCRM şi AMN. La EuTV, AMN-ul a depăşit ca menţiuni PPCD-ul, numai că liderii AMN au fost prezentaţi în context negativ.

Moldova 1, singura televiziune publică şi cu cea mai mare arie de acoperire dintre cele monitorizate a abordat în perioada pre-electorală cel mai mic număr de formaţiuni politice – 8 din cele 28 înregistrate. Patru televiziuni – EuTV, Moldova 1, NIT si N4 au difuzat ştiri şi emisiuni cu prezenţa actorilor politici de o manieră ce nu contribuie la informarea publicului în masură să-i permită, în definitiv, să facă o alegere calificată.

Cu excepţia ProTV, TV7 şi într-o măsură mai mică TVC21, televiziunile monitorizate au adoptat în perioada preelectorală politici editoriale defectuoase, prin care sînt promovaţi masiv actorii politici aflaţi la guvernare sau loiali guvernării şi sînt neglijaţi sau denigraţi ceilalţi actori, de obicei opozanţi ai guvernării, constată autorii studiului.
XS
SM
MD
LG